Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

PDF Tulosta Sähköposti
Novellit Mielipiteet Tasa-arvosta osa 1
QR-Code dieser Seite

Tasa-arvosta osa 1 Hot

Joskus on alistettava yksilön etu, ajatellessamme tasa-arvoa, sanoi Thomas Piketty kirjassaan Pääoma 2000-luvulla, joka oli monin tavoin käänteen tekevä kirja taloustieteen parissa työskenteleville. Suurimpana saavutuksena se toi tasa-arvon takaisin tärkeimmäksi kysymykseksi talouspolitiikassa. Näin minä asian tulkitsen.
Niin, lause: joskus on alistettava yksilön etu ajatellessamme tasa-arvoa. Mitä se tarkoittaa? Yksinkertaisesti sitä, että laein ohjataan yksilön tai yhtiön tekoja. Se jos mikä saa ihmisten mielipiteet jakautumaan! Ja tässä kyseisessä asiassa on niin monta ulottuvuutta. Avaan nyt näitä ulottuvuuksia, toivottavasti tuon sinullekkin esille jonkin uuden näkökannan. Ensin tuon asiasta esiin kuitenkin äärimmäisen esimerkin, joka havainnollistaa asiaa.
Orja kauppa. Siinä alistettiin yksilön etu (orjakauppias/orjan omistaja) ajatellessa tasa-arvoa (yhtäläiset oikeudet ihmiselle ihon väristä katsomatta.) Kuten tiedetään, se alistettu ei tykännyt tästä yhtään vaan asiat menivät niin äärimmilleen, että Yhdysvalloissa syntyi sisällis-sota. On hurjaa edes ajatella, että toinen Homo sapiens on voinut olla niin surkeassa asemassa, ei minkään meristokraattisen teon ansiosta.
Nykypäivänä asioita joita kyseinen lause koskettaa on esimerkiksi, ympäristö-päästöt, sukupuolineutraaliuus/seksuaalinen suuntautuminen tai vaikkapa se iänikuinen verotus. Me kaikki ihmiset olemme riippuvaisia luonnosta halusimmepa tai emme. Sen logiikan mukaan luontoa suojellaan ja yrityksiä ja yksilöitä kielletään laein tuhoamasta sitä, toki myös ympäristö ystävällisiin ratkaisuihin pyritään rohkaisemaan vero vapautuksin ym. , mutta mielestäni tätä taktiikkaa voisi käyttää hyödyksi enemmänkin valtion taholta. Esim. sähkö autojen verotusta voisi laskea. Se mikä on ympäristö teko ja mikä ei, on todellinen kiistakapula. Onko metsän kaataminen ¨tuhoamista¨ vai ¨hoitamista¨? Metsät sitovat hiiltä ja tuottavat happea. Mutta metsäteollisuus on myös huomauttanut, että puu lahoaa tietyssä iässä ja vapauttaa sitomansa hiilen. Argumenttejä on molempien kantojen puolesta.
Seksuaalisen suuntautumisen kohdalla tarkoitan alistettavana enemmistöä. Heidän tapansa kohdella seksuaalivähemmistöjä on tarkoin laissa määritelty; he ovat tasa vertaisia! Niinkuin toivottavasti tiedät, homoseksuaalien historia on kammostuttava!
Ja sitten ne verot. Toinen tienaa enemmän kuin toinen. Piste. Raha pitää ansaita ja jokaiselle maksetaan palkkaa tekemästään työstä. Vaiko; kaikki ovat tasa arvoisia ja meidän kuuluu saada yhtä paljon rahaa. (Thomas Piketty laski kirjassaan, että jos kaikki maailman varat jakautuisivat tasan, niin jokainen tienaisi 730 e/kk.) Nyt tarkastelen näitä esimerkkejä ja mitä se synnyttää.
Ensimmäisessä, syntyy kilpailua ja vahvin pärjää. Vai pärjääkö? Eräskin tutkimus osoittaa, että johtajan ihanteellinen äo on 127. Ei kovinkaan paljoa. Itse älykkönä tiedän, että joissain piireissä luullaan, että menestyjät ovat synnynnäisesti ylitsepääsemättömän älykkäitä. Kuitenkin moni älykkö ei menesty, sanotaanko useimmat meistä. Kun vanhat ja viisaat keskustelevat menestyjistä, vaikkapa Teemu Selänteestä, he eivät sano; voi kun hän on lahjakas, vaan he kysyvät; miten hän teki sen?
Toisessa, tasa-jakoisessa yhteisössä ei jää tilaa sen onnen tavoitteluun. Se ¨tappaa¨ sisäisen yritteliäisyyden.
Itse kannatan jotain näiden kahden väliltä, mutta en nyt paneudu siihen sen koommin.

Moni psykologi väittää, että poliittiset ajatukset ovat vain persoonallisuuden tuotetta! Eli se millainen persoona, vaikkapa tunnetko solidaarisuutta, onko sinulla iso ego vaikuttaa siihen mitä puoluetta kannatat! Siinä on totuuden siemen, väittäisin. Ja niin, kukaan ei voi paljoakaan itselleen mitään. Oikeistolaisia ja vasemmistolaisia ajattelijoita syntyy aina ja nyt. Onko se tietoinen teko? Tai kuinka paljon? Pitäisikö sitä kutsua enemmän oman persoonallisuuden pönkittämiseksi?
Tähän kaikkeen kun lisätään vielä populistit, jotka eräänkin populismin tutkijan mukaan; kysyy oikeat kysymykset, mutta antaa väärät, mutta helposti ymmärrettävät vastaukset, niin soppa on valmis.

-Politiikka on vaikeampaa kuin fysiikka-
-Albert Einstein-

Arvostelut

Käyttäjien arvostelu: 5 käyttäjä(ä)

Arvosana 
 
2.0  (5)
Arvostele
Arvosana
Kommentit
    Syötä turvakoodi.
 
 
Tasa-arvosta osa 1 2018-02-04 15:34:26 TarraLeguaani
Arvosana 
 
1.0
TarraLeguaani Arvostellut: TarraLeguaani    February 04, 2018
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Onko teemasi talouspolitiikka, taloustiede tasa-arvon silmin vai yleisesti tasa-arvo? Koska tämä teksti on aika sekasotku.

Olet selvästi lukenut aiheesta, mutta kun tulee aika esittää omin sanoin joko ydinkohdat tai valikoitu osuus perusteluineen, homma hajoaa käsiin. Ajatukset eivät pysy koossa, eivätkä ne useimmiten tunnu edes liittyvän kunnolla toisiinsa. Ehkä näet kaiken kirkkaana mielessäsi, mutta et osaa selittää ja yhdistellä niitä ulkopuoliselle järkevästi. Kenties sanottavaa on liikaa ja teemat vain ryöppyävät lähes hallitsemattomasti kiireessä ulos?

Mikä on meristokraattinen? Tarkoitatko meritokraattista?

Kirjoitustapasi saa monet virkkeet epäselviksi, en ole aina ihan varma, mikä mielipiteesi on. Esimerkiksi: "homoseksuaalien historia on kammostuttava!" Kammoksutko homoseksuaaleja ja kaikkea heihin liittyvää menneisyydessä? Vai kenties heidän kohteluaan? Tässäkin on kaksi vastakkaista mielipidettä, enkä ole edes varma kumpaa tarkoitat. Voiko kirjoittaa mielipidekirjoitusta, jos lukija ei tiedä, mikä se mielipide on?

"Seksuaalisen suuntautumisen kohdalla tarkoitan alistettavana enemmistöä. Heidän tapansa kohdella seksuaalivähemmistöjä on tarkoin laissa määritelty; he ovat tasa vertaisia!"
Minä en ymmärrä, miten seksuaaliset vähemmistöt liittyvät yksilön edun runnomiseen yhteisön hyväksi. Miten heteroseksuaalien oikeuksia on alistettu? Ja mitä yhteisöllistä hyötyä on seksuaalisuuden suuntautumisesta? Eli liittykö tämä ajatuksesi nyt siihen talouspoliitikan tähtäykseen tasapainoisesta tasa-arvosta vai yleisesti tasa-arvoon? Huomaathan myöskin, ettei laissa määritellyt asetukset seksuaalisen suuntautumisen vaikutuksesta tai ihmisten kohtelusta sen mukaan, koske vain vähemmistöjä, vaan aivan kaikkia. Ihan yhtä laitonta on olla palkkaamatta heteroa henkilöä hänen suuntautumisensa takia.

Puhut vahvimman pärjäämisestä ansaitsemisen näkökulmasta ja olet sitä mieltä, että tämä 'vahvin' tarkoittaa automaattisesti mahdollisimman älykästä ihmistä. Tämähän ei ole totta, mihin pohjaat mielipiteesi?
Sitten lupaat kertoa, mitä kaksi antamaasi esimerkkiä (tienataan työllä ja taidolla ansion mukaan / tasajako) synnyttää. Ensimmäinen näköjään synnyttää älykköjä, jotka eivät menesty ja Teemu Selänteen (?). Toinen vaihtoehto synnyttää onnettomuutta ja laiskuutta.

Perustelusi ovat outoja, eivätkä oikeastaan perusteluja lainkaan. Ryntäät vain suoraan seuraavaan ajatukseesi, eikä yhteys tai virkkeen oma tarkoitus edes välttämättä tule selväksi.

Nyt kävi niin, että Arska, joka ei ole edes älykkö omien sanojensa mukaan, perusteli mielipiteensä paremmin ja esitti asiansa ja hämmästelynsä loogisemmin.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review
Tasa-arvosta osa 1 2017-12-09 17:22:09 pete
Arvosana 
 
2.0
pete Arvostellut: pete    December 09, 2017
Top 500 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Tässä nyt paljon lisättävää muiden arvosteluihin ole.

Se oikeinkirjoitus olisi suotavaa. Teksti poukkoilee aiheesta toiseen, eikä aja perimmäistä tarkoitustaan asianomaisesti. Myös - kuten kaikki täällä - huomautan itsensä asettamisesta älykön asemaan. Ajaako se kirjoittajan etuja vai onko sen tarkoitus hivellä kirjoittajansa egoa? Vakuuttaako lausahdus lukijan kirjoittajan asiantuntemuksesta? Jotenkin oma keskittymiseni herpaantui tuossa kohtaa ja muuttui osittaiseksi ärtymykseksi.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
31
Report this review
Tasa-arvosta osa 1 2017-12-05 12:11:46 Arska
Arvosana 
 
1.0
Arska Arvostellut: Arska    December 05, 2017
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Minä en työskentele talouspolitiikassa, enkä ole tutustunut Thomas Pikettyn teokseen. Silti ensimmäiseksi käsitteeksi nousi mielessäni ihmetys tulkinnastasi. En ole älykkö, joten ehkä käsitteeni asiassa siksi meneekin toisille urille.

Kuinka yksilön edun alistaminen edistää tasa-arvoa? Ymmärrän yhteisen edun asettamisen yksilön edun sijaan tärkeimmäksi prioriteetiksi, mutta mielestäni se ei ole sama, kuin yksilön edun alistaminen.

Ymmärtääkseni tasa-arvoa ei synnytetä alistamalla, eikä pakottamalla(esim. lainsäädännöllä)Lainsäädännöllä pystytään kyllä ohjaamaan käyttäytymistä tasa-arvoiseen suuntaan, mutta luoko se todellisen tasa-arvon?

Otat vertauksena alistamiseen orjakaupan ja siinä tapahtuvan yksilön alistamisen. Jos palaamme tuohon johdantoosi: joskus on alistettava yksilön etu ajatellessamme tasa-arvoa, niin ymmärrän tämän toimivan ristiriitaisesti johdannon jatkon kanssa. Kuinka tasa-arvo tulee tässä yhteydessä toteutetuksi?
Kiinnitin lisäksi huomion tässä yhteydessä liittämääsi ilmaisuun ihonväristä. Ojuutta on esiintynyt joka puolella maapalloa, eikä kaikkien orjien ihonväri suinkaan ole poikennut ns. isäntäväestöstä. Amerikan sisällissodan syttymiseen en laajemmalti ota kantaa, koska älykkönä osaat varmemmin asian ilmaista, mutta käsittääkseni sitä eivät alottaneet orjat, eikä orjuuden lopettaminen ollut sen sodan perimmäinen syy.

Poikkeat välillä varsin pitkälle sivuraiteelle alkuperäisestä aiheestasi, en lähde sille polulle.

Palaat tähän taloudelliseen tasa-arvoasiaan Thomas Pikettyn laskelmissa. 730€ kuukaudessa/ persoona? Jos maailmassa oleva varallisuus jaettaisiin tasan, niin summallahan ei silloin olisi merkitystä, vaan sillä ostovoimalla, joka jokaisella olisi käytössään. Se määräytyisi taas kysynnän ja tarjonnan kautta. Jälleen älykkönä osaat päätellä, mitä ajan takaa. Pienen hetken kuluttua varallisuus olisi taas kasautunut niille, joilla olisi tarjottavana riittävästi kaupallisesti hyödynnettäviä tuotteita.

Kirjoitat mielenkiintoisesta asiasta, mutta käytät kovin monimutkaista ilmaisukieltä. Miksi? Itse olen ymmärtänyt niin että, yksi älykkyyden ilmenemismuoto on se että, osaa ilmaista monimutkaisetkin asiat yksinkertaisen ymmärrettävällä tavalla. Paitsi tietysti poliittinen äly, joka ilmaisee asiat mahdollisimman moniselitteisesti ja juuri niin että jälkiviisaudelle jää aina tila jossa selitetäänn alkuperäinen tarkoitus käänteisesti.

Kiitos näkemyksestäsi. Oli mielenkiintoista paneutua siihen ja valitan oman kommenttini pintapuolisuutta. En halunnut lähteä luotaamaan tekstissäsi esitettyä kokonaisuutta syvemmälti, sillä kommenttini olisi silloin kasvanut aivan liian mittavaksi, eikä sen anti, jos sitä tässä nyt oli juurikaan, olisi lisääntynyt.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
20
Report this review
Tasa-arvosta osa 1 2017-11-27 09:25:40 Niilowalli
Arvosana 
 
5.0
Niilowalli Arvostellut: Niilowalli    November 27, 2017
Top 500 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut
Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review
Tasa-arvosta osa 1 2017-11-27 08:14:41 boxo
Arvosana 
 
1.0
boxo Arvostellut: boxo    November 27, 2017
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Vai että ihan älykkönä pidät itseäsi?? Luulisi sitten hiukan osaavan paremmin vaikka oikeikorjoitusta??..Orjakauppa on yhdyssana..kuten myös sisällissota (ei tule yhdysviivaa)..ja ympäritöpäästöt myös..ympäristöystävällisiin..jne jne virheitä on..
Mutta tietenkin kun on älykkö, ja huolena koko maailma niin tuollaiset pikkuasiat ei ole niin tärkeitä ??

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
22
Report this review
 
Powered by JReviews
 
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS