Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Kielletyn hedelmän katkera maku 2016-07-10 18:20:31 Jästipää
Arvosana 
 
3.5
Jästipää Arvostellut: Jästipää    July 10, 2016
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Pidin tekstistäsi, vaikkakin teema kielletystä hedelmästä on usein käytetty. Sinä osasit mielestäni kuitenkin käsitellä aihetta hyvin. Tarina ei lopu päähenkilön kannalta onnellisesti, mutta se ei sinänsä ole huono asia lainkaan.

Teksti on minusta liian lyhyt, koska siinä jätettiin minun mielestäni monta avainasiaa turhan vähälle selittelylle. Esim. päähenkilö oli ihastunut Mikaeliin, mutta mikä sai hänet lopulta kuitenkin viettämään yhteistä kivaa Mikaelin kanssa. Mikaelin motiivia syrjähyppyyn ei mielestäni selitetty kunnolla. Miehen näkökulmaa olisi voinut avata vielä enemmän lisää. Myös Budapestissa vietettyä viimeistä iltaa olisi voinut kuvata enemmän, koska se oli selkeästi yksi tarinan kohokohdista. Nyt se ohitettiin vain kertomalla, että Mikael oli rakastunut. Kaipasin tarkempaa kuvausta siitä, miten asiat etenivät siihen, että päähenkilö ja Mikael antautuivat suhteeseen ja hairahtelivat kuukausien ajan. Ehkä ensimmäisen hairahduksenkin olisi voinut kuvata (ehkä ei kuitenkaan itse aktia... :) ). Lopussa olisin kaivannut myös Mikaelin näkökulmaa siihen, kun päähenkilö pistää suhteen poikki ja irtisanoutuu töistään.

Kieliopillisesti tässä ei isompia ongelmia ollut. Muutama pieni kirjoitus- ja pilkkuvirhe. Ensimmäisessä kappaleessa kirjoitat seuraavasti: "Mukulakiviin juuttuneet kengän korot eivät saaneet kirosanoja tulvahtelemaan suustani. En ollut tuntenut samanlaista tunnetta aikoihin. ". Jälkimmäisestä lauseesta saa nyt sen käsityksen, että siinä mainittu tuntemus liittyy mukulakiviin juuttuneeseen kengän korkoon, vaikka oletan sinun tarkoittavan päähenkilön ihastumista Mikaeliin?

Kolmannen kappaleen alussa kirjoitat "Palatkaamme ajassa muutama kuukausi taakse päin." Tämä ei minusta toimi tyylillisesti. Tarinassa on kaikkitietävä kertoja, mutta yleensä kertoja ei puhuttele lukijaa suoraan. Sellaista voi toki käyttää tehokeinona ja varsin usein esim. huumoriteksteissä tätä viljellään, mutta tässä tarinassa kertoja ei missään muualla puhuttele lukijaa suoraan, joten muuttaisin tämä toisenlaiseen muotoon. Esim. "Muutama kuukausi aiemmin olin aloittanut innokkaana uudessa työpaikassa".

Toiseksi viimeisen kappaleen viimeisessä lauseessa viitataan Espanjan aurinkoon, mutta muualla tekstissä ei Espanjasta puhuta mitään? Minulta meni hieman ohi, mitä tuo Espanjaan viittaus tarkoitti tässä yhteydessä?

Tarinan kuljettaminen toimi sinänsä hyvin ja aihe on ehkäpä aina ajankohtainen... :) Hyvää työtä kaiken kaikkiaan! Kiitoksia!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

2 kohdetta - näytetään 1 - 2
Järjestys 
Lasihelmi
July 11, 2016
Report this comment
Hei Jästipää,

suuri kiitos rakentavasta palautteestasi!

Myönnän oikaisseeni aika lailla Budapestin jälkeen, kun pelkäsin, että novellista tulee aivan liian pitkä.
Pitää kuitenkin paikkansa, että useampi tärkeä kohta ja kuvaus jäi siksi pois.
Tämän lisäksi muutamat puuttuvat liitepartikkelit ja pienet, mutta oleelliset sanat lauseiden välissä saivat tietyt kohdat kuulostamaan epäselviltä.

En ollut tajunnut, että tekstiä ei pystykään muokkaamaan jälkikäteen ja raakileversio päätyy tällaisenaan tänne. No ensi kerralla olen fiksumpi!

Hyvää kesää!
Jästipää
July 13, 2016
Report this comment
Sellainen korjaus omaan palautteeseeni, että eihän tarinassa tokikaan ole kaikkitietävä kertoja, kun tarina on kirjoitettu minä muodossa. En käsitä, mikä ajatusvirhe minulle tuossa tuli, mutta pointtini lukijan puhuttamisesta suoraan silti pätee yhä... :)
2 kohdetta - näytetään 1 - 2
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS