Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Odotus ja epätoivo 2018-02-11 16:11:45 Ryövärintytär
Arvosana 
 
4.0
Ryövärintytär Arvostellut: Ryövärintytär    February 11, 2018
  -   Kaikki arvostelut

Olen alusta asti pitänyt teksteistäsi. Olet sellainen kirjoittaja, jonka sanoihin uppoutuu ja niitä lukee helposti, vähän kuin kuuntelisi omia ajatuksiaan lukemisen sijaan. Jo ensimmäisellä lukemiskerralla olin ehdoton sen suhteen, että kolme tähteä tulee jo siitä, kuinka onnistut kuvaamaan raadollisen tilanteen kauniilla ja herkällä tavalla ilman, että siitä tuli lukijalle liian raskasta märehdittävää. Kuten monet aiemmin sinulta lukemani tekstit, tämäkin tarina oli kuin taulu, jonka eteen pysähtyy ja unohtuu kuin huomaamattaan.

Sitten mietin pitkään, annanko tälle kokonaiset neljä tähteä vai kolme ja puoli. Puoli tähteä tulee lisää siitä, kuinka ravistit aistit hereille. Tämä on sellainen asia, joka monelta nykykirjoittajalta unohtuu. Lukijan elämys syvenee, kun lukemansa voi tuntea iholla, sen voi haistaa ja kuulla, ei ainoastaan nähdä. Tämä on ehdottomasti yksi suurista vahvuuksistasi. Pidin myös siitä, että vaikka tarina oli osa isompaa kokonaisuutta, lukijana minun oli helppo ajatella eri reittejä, joita tarina voisi edetä. Tästä annan myös puoli tähteä.

Ainoa löytämäni heikkous oli siinä, miten jotkut lauseet rakentuivat. Oli lauseita, jotka olisi voinut muotoilla lyhyemmiksi, ja sitten oli lauseita, jotka olisivat kuulostaneet luontevammilta, jos niin 'tuhtia' asiaa ei olisi yritetty mahduttaa niin lyhyeen lauseeseen. Olisiko kyse ollut siitä, ettei tekstiä oltu hiottu kovin pitkälle tai siitä, ettei sille oltu annettu aikaa hautua ennen hienosäätöä? Jos tekstin hioo tuoreeltaan, jotkut asiat voivat jäädä huomaamatta, koska kirjoittaja on vielä liian lähellä kirjoittamaansa tekstiä.

Mutta kiitos tästä! Jälleen kerran hieno teksti.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 
TuijaK
February 11, 2018
Report this comment
Kiitos hienosta palautteesta! Tämä tekstipätkä kuuluuu v. 2009 aloittamaani "pienoisromaaniin" (ainoaan sellaiseen) tai oikeastaan tämä on kirjoittamisen harjoittelua näin jälkikäteen ajateltuna. Tekstiä ei ole juurikaan hiottu. Toki alkuvaiheessa katsoin läpi, ettei pahempia kirjoitusvirheitä ole, mutta syvällisempää lauseiden tutkailua en ole harrastanut. Tänne laittaessa luin tekstin läpi, jotain ihan pientä poistin sieltä ja jaoin tekstin kappaleisiin. Mielenkiintoinen on tuo huomiosi lauseiden rakenteesta. Täytyy tosiaan kiinnittää niihin huomiota ja ajatella enemmän, mitä ja miten kirjoittaa tietyt asiat. Ehkä kirjoittamistyylistäni kuultaa läpi se, että olen kirjoitanut enemmän runoja, joissa tyylini on aika yksinkertainen. Se tyyli on siirtynyt myös proosateksteihin. En aina jaksa kuvailla asioita, en pysähtyä tunnelmiin. Olen omasta mielestäni proosakirjoittajana hyvin noviisi, enkä ole sitä myöskään opiskellut kuten en runouttakaan. Siihen nähden kiitän hyvistä pisteistä. Tärkeintä oli kuulla, että yksinkertainenkin tyylini koskettaa aisteja ja luo kuvia.
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS