Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Kirjoittaminen on tuskallista 2017-02-21 18:33:00 Ryövärintytär
Arvosana 
 
3.5
Ryövärintytär Arvostellut: Ryövärintytär    February 21, 2017
  -   Kaikki arvostelut

Olen uusi tällä palstalla, ja täytyy myöntää, että vähän huolettaa arvostelijoiden puute. Tuntuu, että kirjoittajia on, mutta ei niitä, jotka näkisivät vaivaa kirjoittaakseen palautetta. Ääniä, muttei puheenjohtajaa. Asiaa pahentaa se, että ylläpito piilottelee jossain taustalla. Tässä on pian vaarana, että ne aniharvat, jotka arvosteluja kirjoittavat, luovuttavat ja lopettavat hekin palautteen antamisen, koska tuntevat jäävänsä yksin. Mutta nyt tekstiisi!

Näin amatöörin silmin katsottuna voin sanoa, että osaat kyllä kirjoittaa. Mielestäni kirjoitat peräti hyvin. Voit siis luopua turhasta itsekritiikistä! Eikä yletön vaatimattomuus pue ketään, joten rohkeasti vain tulta päin ja uusia tekstejä tulemaan. Liiallinen itsensä ruoskiminen voi aiheuttaa writer's blockin, sitä kun odottaa itseltään mahdottomia ja unohtaa, että loppujen lopuksi kirjoittamisessa on kyse hyvin yksinkertaisesta asiasta.

Tekstin merkitys avautuu varmaan jokaiselle eri tavalla, mutta minua sanat koskettivat erityisesti siksi, että olen itse joutunut kovettamaan sydämeni ja piilottamaan herkkyyteni kovan kuoren alle, koska tuska todella on kaikkialla. Jos ei voi nähdä ympäröivää elämää ilman haikeutta, ei lukea uutisia ilman kyyneliä, katsella nauravaa lasta miettimättä väistämättä lähestyvää surua, sitä lopulta hajoaa osiin. Se on vain hyväksyttävä. Sitä on vain siedettävä. Aihepiiri on siis itseänikin koskettava ja syvällinen. Pidän siitä. Osaat myös tuoda ajatukset esille kauniilla tavalla. Olet selvästi ihminen, joka havainnoi ja tarkkailee ympäristöään, mikä sekin on kirjoittajalle tärkeä piirre, ja osaa tuoda havaintonsa esiin omalla äänellään. Minusta sinulla on 'oma ääni', ainakin tämän lyhyen tekstin perusteella. Kannattaa kuitenkin varoa, ettei sitä omaleimaista ääntään menetä hiomalla sanoja liikaa tai tavoittelemalla sellaista tyyliä, josta tykkää, mutta jota ei voi sanoa omakseen.

Ongelma juuri tässä kyseisessä tekstissä on se, ettei se oikein kerro, mikä se on. Mietin, onko se proosaa, onko se runo, onko se proosaruno? Tämä teksti on vähän kuin nahkansa kääntänyt seepra, joka naamioi itsensä poniksi - ymmärrätkö mitä tarkoitan? Tavallaan paljastat jo esittelyssä, miksi se sellainen on, mutta koska kyseessä on mielestäni aika merkittävä asia, otan siitä pois puolitoista tähteä.



Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS