Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Viimeinen vahti 2017-02-17 14:05:30 Ryövärintytär
Arvosana 
 
2.5
Ryövärintytär Arvostellut: Ryövärintytär    February 17, 2017
  -   Kaikki arvostelut

Ihan heti on sanottava, että vajaat tähdet eivät tule tekstin aiheesta, päinvastoin, kirjoitat sellaisesta alasta ja miljööstä, joka kiehtoo minua ja varmasti monia muitakin, koska harva on saanut siihen itse tutustua. Pidän myös tyylistäsi kirjoittaa, siihen on helppo uppoutua ja tekstistäsi huomaa, että tiedät mistä kirjoitat. Tosi hyvä!

Jouduin kuitenkin verottamaan tähtiä katkeruudesta. Olen sitä mieltä, että tekstin päähenkilöllä saa olla vaikka millaisia mielipiteitä ja aatteet voivat olla ihan mitä tahansa, on vain hyvä jos tekstin henkilöt herättävät lukijassa voimakkaita tunteita, usein negatiivisiakin, mutta jos minusta alkaa tuntua siltä, että kirjoittaja purkaa omaa katkeruuttaan tekstin kautta osaamatta ollenkaan astua ulos tekstin sisällöstä, irrottaa päähenkilöä ja kertojaa toisistaan katsoakseen tarinaa etäämpää, sisältö alkaa muistuttaa enemmän mielipidekirjoitusta kuin proosatekstiä.

Yksikään lukija ei tahdo lukea ihmisestä, joka OIKEASTI syyttää ex-puolisoaan erosta, vaikka ero on johtunut siitä, että ex-puolisolla on ollut suhteessa paha olla. Ei kukaan halua lukea ihmisestä joka OIKEASTI oikeuttaa ryyppäämisensä sillä, että tekee väsyttävää työtä. Tiedämme, että sellaisia ihmisiä on ja voimme hyvin lukea kirjan fiktiivisestä päähenkilöstä, joka on juuri sellainen, mutta lukumukavuus kärsii heti jos lukijasta alkaa tuntua, että tarinan kirjoittaja itse on sellainen ihminen. Silloin lukija alkaa inhoamaan kirjoittajaa, eikä tunne enää kohdistukaan mihinkään fiktiiviseen hahmoon vaan todelliseen ihmiseen.

Minua harmittaa, että tekstistä tuli tuollainen fiilis, koska kokonaisuutena tykkäsin siitä, ja nuo antamani tähdet annan tarinan positiivisista puolista hyvillä mielin. Jos jonkun vinkin voin antaa niin kokeilepas seuraavassa tekstissä tuoda päähenkilön ajatuksia esille hiukan verhotummin. Silloin niitä ei ehkä mieltäisi kirjoittajan mielipiteiksi, eikä lukija niin helposti kohdistaisi negatiivisia tunteitaan kirjoittajaan, vaan osaisi laittaa ne tarinan päähenkilön piikkiin. Silloin ne on helpompi sulattaa.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

2 kohdetta - näytetään 1 - 2
Järjestys 
boxo
February 17, 2017
Report this comment
Kiitos hyvästä arvostelusta, harmittaa myös jos jäi huono loppufiilis.
Ajattelin tuosta saavan käsityksen että henkilö syyttää erosta enemmänkin
ammattiaan kuin vaimoaan. Nojoo voihan tuosta tosiaan tulla mieleen että
kirjoittaja itse on purkamassa omiakin tuntojaan. Eräs työkaverini jäi
eläkkeelle pari kuukautta sitten, ja hänen kanssaan käymistä keskusteluista
tämä pieni tarina alkoi itämään. Ei ehkä olisi pitänyt kirjoittaa minä muodossa,
se vain tuntui hyvältä ratkaisulta nyt.
In reply to an earlier comment

February 18, 2017
Report this comment
Kolmannessa persoonassa kirjoittaminen olisi tosiaan voinut etäännyttää kirjoittajan päähenkilöstä, mutta toisaalta tuollaisen tarinan voi hyvin kirjoittaa vähän kuin muistelmana. Muistelma tuosta aina ajoittain tuli mieleen. Minusta sinä siis teit ihan oikean ratkaisun, kun kerroit tarinan minä-muodossa, mutta jotenkin ne ajatukset olisi ehkä pitänyt tuoda esiin jotenkin kiertäen. Olisikohan toiminut, jos päähenkilö olisi käynyt sisäisen pohdinnan sijaan vuoropuhelua toisen merimiehen kanssa? Silloin ajatukset olisi heti mieltänyt päähenkilön ajatuksiksi ja toisaalta päähenkilö olisi voinut olla hyvinkin jyrkkä ja tuomitseva, katkerakin, ilman sitä fiilistä, että kyse on proosan muotoon verhoiltu mielipidekirjoitus. Paha näin amatöörinä mennä sanomaan.

Vähän muuten pelkäsin laittaa tuota ensimmäistä arvostelua, kun en tiennyt tuleeko siitä hirveät haukut. Jotkut ovat kauhean herkkiä tekstiensä suhteen, eivätkä näe palautteen tärkeyttä. Onneksi sinä näet ja analysoit itsekin tekstiäsi. Se on mielestäni yksin hyvän kirjoittajan merkki. Se on osoitus kehittymishalusta ja kyvystä myös.
2 kohdetta - näytetään 1 - 2
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS