Itse olisin pikemminkin sitä mieltä, että koska pyrimme kaiketikin olemaan tasa-arvoinen yhteiskunta, niin esim kaikkien lakien pitäisi olla samat sukupuolesta riippumatta. Tällöinhän sillä mikä sukupuoli jossain rekisterissä lukee ei pitäisi olla mitään merkitystä, eli miksei vain poistaa koko turhaa pykälää sieltä. No ihan näin ei toki ole, lain puitteissa esim asevelvollisuus ei ainakaan ole kovin sukupuolineutraali.
Mutta jokainen on biologisesti mitä sukupuolta on, kokee olevansa mitä on, olkoon nämä samat tai ei. Ja jos todella eläisimme tasa-arvoisessa yhteiskunnassa, niin eihän sitten olisi mitään tarvetta vaihtaa sukupuolta johonkin rekisteriin, kun eihän sillä kuitenkaan pitäisi mitään väliä olla. Eli pointtini on se, että JOS todella olisimme tasa-arvoinen yhteiskunta, niin ei pitäisi olla mitään väliä mikä sukupuoli jossain rekisterissä lukee, eikä siten pitäisi olla tarvetta vaihtaakaan sitä (siis sinne rekisteriin).
Nostamistasi pointeista en itse olisi huolissani kuin ehkä urheilun suhteen, koska siinä biologinen sukupuoli merkitsee aika paljon, niin voisihan se johtaa epäreiluihin tilanteisiin, jos todella miesurheilijat (tai sellaisen fyysisellä suorituskyvyllä varustetut) pääsisivät helposti kilpailemaan naisten sarjassa.
Enkä siis ole oikeasti hirveän syvälle aiheeseen paneutunut, tämä nyt vain mitä ajatuksia se herättää. Enkä siis ole trans-ihminen itse niin mitään henkilökohtaista kosketusta lailla ei minuun ole, enkä siksi myöskään koe että sanallani olisi hirveän isoa painoarvoa siihen. Mutta mielestäni laki tuntuu kuitenkin pääosin positiiviselta asialta, trans-ihmisille varmasti iso edistysaskel, vaikkakin yllä kuvaamastani syystä keskustelu on tavallaan turhaa kun eihän sukupuolen PITÄISI lakipykäliin kuitenkaan vaikuttaa.
2 kohdetta - näytetään 1 - 2 |
Järjestys
|
2 kohdetta - näytetään 1 - 2 |