Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Rasismi jne. 2017-01-10 12:35:12 Arska
Arvosana 
 
2.5
Arska Arvostellut: Arska    January 10, 2017
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Rasismi on tunteita kuohuttava käsite, jonka tarkka määritelmä on itselleni jäänyt hämäräksi. Tiedostan kyllä mitä määritelmän julkisella ulkokuvalla haetaan, mutta en tiedä ainuttakaan tapausta, jossa joku henkilö suoraan ja vakavissaan myöntäisi itse olevansa rasisti.
En itse hyväksy eriarvoistamista minkään syyn perusteella. En syntyperän, uskonnon, tai minkään erilaisuuden vuoksi tapahtuvana. Käytän sanaa eriarvoistaminen, koska en halua eritellä käsitteitä sortaminen, alistaminen, tai muiden yläpuolelle nostaminen rasismin käsitteestä.

Jo sanana rasismi on lähes allergia aiheuttava ase, joka kaivetaan käyttövalmiina esiin pienimmästäkin virikkeestä. Kritiikkiä erilaisuudesta ei hyväksytä kaikkein "suvaitsevimmissa" piireissä, vaikka terve kritiikki ei aina olisi edes haitaksi erilaisuuden hyväksymisen kannalta. Kiihkoton suhtautuminen ja asiallinen keskustelu saattaisivat johtaa parempaan tulokseen, kuin välitön rasistiksi leimaaminen.

Itse olen pohtinut aihetta ajatuksissani, ja käyttänyt työkaluna vanhaa vitsiä, jossa valkoinen mies kysyy mustalta:
- Tiedätkö mikä tämä on? - Näkyy, ei näy, näkyy, ei näy. Musta mies ei tietenkään vitsin hengen mukaan tiedä, joten valkoinen valistaa: - Sehän on tietenkin musta mies suojatiellä!

Onko vitsi rasistinen? Lähtökohtaisesti tietenkin se mielletään rasistiseksi, mutta onko niin? Muuttuuko rasismin käsite, jos jatketaan vitsiä?

- Musta mies on hetken mietteissään ja sanoo sitten: - Okei! Tiedätkö sinä mikä tämä on? Ei näy, näkyy, ei näy, näkyy.
Valkoinen mies nauraa ja toteaa: - Totta kai tiedän! Sehän on se sama. Musta mies suojatiellä, johon musta mies vastaa vuorostaan nauraen: - Väärin! Sehän on tietysti valkoinen mies suojatiellä.

Muuttuuko käsitys vitsin rasistisuudesta kun kohdehenkilöksi mielletty musta mies vetääkin viimeisen sanan. Jollei muutu, niin entä sitten, jos vitsistä kerrotaan vain jälkimmäinen osio.

Oman käsitykseni on seuraava: Mikäli lukija ei löydä vitsistä lainkaan rasistista ajatusta, hän ei luultavasti ole silloin rasisti.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 

February 05, 2017
Report this comment
Ei rasismi ole ihmisen kehittämä, se on ihmisessä syntyään samalla lailla kun se on muissakin elukoissa. mitä nopemmin se ymmäretään, sitä nopeammin sen kanssa tullaan toimeen.
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS