Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

PDF Tulosta Sähköposti
Novellit Romantiikka Vahvin lumme
QR-Code dieser Seite

Vahvin lumme Hot


Olisi voinut melkein kuulla kuinka kirkas vedenkaltainen pisara tippui vanhan puisen ja pölyisen piirongin ajan kolhimalle pinnalle. Se porautui kuin jääpiikki puiseen pintaan, levisi ja hajosi. Pisara kiilteli kalliin timantin lailla auringon heittäessä säteitään säröisen ikkunan kautta huoneen yksinäisimpään nurkkaan. Kyynel kosketti pölyistä pintaa jolloin vanha ja nuori yhdistyivät yhdeksi. Samalla se kertoi salamyhkäistä tarinaa ihojemme ensi kosketuksesta.
Pitkät vaaleat hiukset taistelivat pysyäkseen sotkuisessa nutturassa, joka oli kietaistu ylös pikaisesti ajattelematta. Kapeat vaaleilla maaliläiskillä koristellut kasvot eivät hievahtaneetkaan. Käsi vavisi kuin haavanlehti Rosan kirjoittaessa sulkakynällään hentoakin hennompaan paperiin , joka oli tahriintunut helmimäisestä kyynelvirrasta ja levinneestä musteesta. Pisaran ja vanhan piirongin liitto oli tuntunut ikuiselta kemialliselta sidokselta, jossa protonit ja neutronit tukevat toinen toisiaan. Rikottu pinta, säröilevä ja terävä ja toisistaan erotettu ei palaisi yhdeksi.
Pitkä uurre,viilto lihassa, kipu ja pisto, joka nyt auki revittynä ja rikottuna pulppusi magman lailla sakeaa punaista katkeruuden viiniä sai Rosan tuntemaan kyynelten virran joka tulvi Niilin tavoin. Tytön nyrkissä paperi rutistui ja paloi pois liekehtien. Pöly ja tuhka yhdeksi muuttuneina katosivat ja jäljelle jäi vain yksinäinen vanha piironki joka seisoi
huoneen nurkassa kolhujen ja ruhjeiden rasittamana oman elämänsä vankina.
Pahinta kaikessa oli mieli, joka janosi selityksiä tiedemihen lailla. Kysymykset eivät lähteneet ne olivat jumissa puun ja kuoren välissä jossa happi kävisi aikaa myöten vähiin. Raskaat pienet kivet jotka yhdessä valuvat käsikädessä alas avaruudesta tiimalasin pohjalle eivät tunne mitään. Ympärillä oleva kylmä ja pimeä tyhjä huone ja vanha piironki eivät osanneet kertoa Rosalle totuutta niin, että hän olisi kyennyt sen ymmärtämään. Kivet tiimalasin pohjalle
hukkuneina saivat Rosan liikkkeelle ensimmäisen kerran koko tuskallisena kuukautena.
Oliivinvihreä pitkistä puuvilla kuiduista muotoutunut kokonaisuus liehui tuulen leikkiessä sen runsailla helmoilla. Rosan kosteat kävelyn kuluttamat jalkapohjat imivät itseensä magneetin lailla rantahiekan yksinäisiä jyviä. Nuori keho kumartui ja oli nyt jalkojensa varassa kauniina kuin kesäkuun ensimmäinen päivä. Silmät jotka välittivät kaipuuta katselivat horisonttia uuden toivossa ja vanhan surussa kylpien. Päivettyneet käsivarret kohosivat julistaakseen rauhansopimusta tuuhealle auringon vaalentamalle palmikolle ja pujottivat hiukset siistille poninhännälle.
Rosa oli valmis, valmis siihen kaikkeen mihin ihminen maanpäällä elämässään joutuu. Silmät tuntuivat raskailta ja paljon nähneiltä. Kuin yhdestä sopimuksesta ne kuitenkin lehahtivat auki kuin voikukat aamuvarhaisella. Hengitys juoksi kilpaa pelon kanssa. Tyyntynyt järvi, viestin ilmoittaja oli levollinen. Rosan silmien eteen heijastui kuva voittajasta, joka oli nyppinyt ruusun terävät piikit ihostaan ja antanut kaikkien arpien umpeutua. Tässä hän nyt oli tyytyväisenä suru myrskyn riepottelemana, mutta sitkeämpänä ja järven vahvimpana lumpeena,joka aloittaisi uuden valloituksensa puhkeamalla kukkaan, joka ei tuntisi enään häpeäpilkkuja kasvoillaan.

Ylläpidon palaute

 
Vahvin lumme 2016-06-11 18:11:52 Alapo80
Arvosana 
 
3.5
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    June 11, 2016
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka Satunnainenkirjailija!

Kirjoitat kauniisti mielikuvilla! Tekstisi vaatii paneutumista, mutta kertoo samalla, että olet panostanut siihen ajatuksiasi toden teolla! Kauniita mielikuvia!

Tuo alku. Olisi voinut melkein kuulla... Miksi vain melkein? Tuo koko ensimmäinen kappale on hieman vaikeaselkoinen, joskin kauniisti kirjoitettu. Mieti kielikuvia tarkkaan. Esim jos jokin porautuu johonkin kuin piikki, niin kuinka se voi samaan aikaan levitä ja hajota? :) Kenties se iskeytyi pöytään kuin vesi-ilmapallo tai vastaavaa.

Pilkuista sen verran, että ennen konjunktioita, kuten kuin, jolloin, jossa, kuten, ja, että jne. tulee aina pilkku (ja - sanan kanssa tosin tämä ei ole ihan näin yksinkertaista). Pilkuton teksti vaikuttaa hutiloidulta.
Ja pilkkujen tarkoitus on selkiyttää virkkeitä erottamalla lauseet toisistaan, kuten tuossa "...viiniä, sai Rosan...". Nyt kun pilkkua ei ole, jouduin palaamaan takaisin ja miettimään, että hei mitenkä tämä nyt menikään.

Mielestäni isoin yksittäinen puute oli pilkut. Kun virkkeen lauseet ovat yhdessä pötkössä, niin lukeminen ja tunnelma puuroutuu. Panosta näihin, niin hyvä tulee :)

Osaat kirjoittaa ja luoda tunnelmaa. Ehkä tuo pilkkujen puute tai jokin muu syy vaikutti siihen, että minun oli hieman vaikea löytää tekstin teemaa ja aihetta, mutta kenties kyseessä oli kaipuu ja uusi alku.
Eli kiinnitä huomiota siihen, että se mitä haluat lukijalle kertoa, erottuu selvästi kauniista ajatuksista.

Hyvää työtä!

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review
 

Arvostelut

Käyttäjien arvostelu: 1 käyttäjä(ä)

Arvosana 
 
2.0  (1)
Arvostele
Arvosana
Kommentit
    Syötä turvakoodi.
 
 
Vahvin lumme 2016-06-13 11:33:59 E.
Arvosana 
 
2.0
Arvostellut: E.    June 13, 2016

En kuulu romantiikkagenren kohderyhmään, mutta luin tämän mielenkiinnosta, kun huomasin ylläpitäjänkin palanneen kuvioihin kommentillaan.

Tekstissä on kiinnostavaa pyrkimys pitkänä polveilevaan lauseeseen ja moniselitteisyyteen, mikä on romantiikan genressä harvinaista. Se nosti kiinnostavuutta kaltaiselleni lukijalle, vaikka toteutus ei aivan onnistukaan muun muassa kielioppihaasteiden vuoksi. Salaperäisyyteen pyrkiminen on kuitenkin hyvä tavoite juuri siksi, että romanttisissa kertomuksissa on tavallisempaa vääntää kaikki rautalangasta.

Isoin ongelma tekstissä ovat mielestäni lauserakenteet. Yhdyssanavirheet, puuttuvat ja väärissä paikoissa olevat pilkut eivät aina häiritse ymmärtämistä, mutta lause on koko tekstin rakentamisen perusta, se ratkaisee, miten pitkälle lukija jaksaa tekstiä lukea. Nyt lukija ei aina pysy ajatuksenjuoksusi perässä ja teksti vaikuttaa kerralla valmiiksi kirjoitetulta. Pitkän ja polveilevan lauseen kirjoittajan pitäisi hallita kielioppi melko täydellisesti. Jos lauseessa on kuvattu useita toisiinsa kuulumattomia asioita yhdessä, niin virheiden todennäköisyys kasvaa.

Jos haluat jatkaa pitkänä polveilevan lauseen parissa, niin yksi keino hallita lausetta on ottaa se erilliseen tarkasteluun ilman muuta tekstiä. Lauseen pitäisi olla ymmärrettävä myös ilman ympäröivää tekstiä. Silloin huomaat helpommin myös karsimisen ja hiomisen tarpeen. Esimerkiksi sinulla on tekstissäsi valtava määrä tarpeettomia vahvistussanoja, yhdistyivät yhdeksi, pikaisesti ajattelematta, hentoakin hennompi - tämä kuormittaa tekstiä aivan turhaan. Erilleen ottamalla huomaat myös, kun teksti menee tahattoman komiikan puolelle kuten lause "Oliivinvihreä pitkistä puuvilla kuiduista muotoutunut kokonaisuus liehui tuulen leikkiessä sen runsailla helmoilla". Viittausvirheet ovat pahoja lauserakenteen virheitä, lisäksi kannattaa aina pyrkiä sanomaan asia yksinkertaisesti eikä mahdollisimman monimutkaisesti.

Kuten Alapo80 huomauttaa, niin tekstissä on hyvä tunnelma. Mielestäni viimeinen kappale on viimeisen lauserakenteen joka-joka, toistoa lukuunottamatta tekstin onnistunein, sillä siinä lukija ymmärtää käyttämäsi metaforat. Alkupuolen tekstissä pystyt vangitsemaan lukijan mielenkiinnon metaforien avulla, mutta siitä seuraa pettymys, sillä metaforilla ei ollut mielekästä sisältöä, mikä sai ne tuntumaan teennäisiltä ja keksityiltä. Miksi vanha lipasto ja kyynel, miksi jokin ihminen vertautuu lipastoon? Tämä oli outoa. En ymmärtänyt myöskään valkoisia maaliläiskiä, kenen kasvoissa ne ovat? Miksi päähenkilö on lopussa lumme, mistä ruusun piikit, kun kaikki muut metaforat liittyvät vanhaan pölyiseen huoneeseen, lipastoon ja tiimalasiin. Entä häpeäpilkut, lumpeeMetaforan tulisi olla sellainen, joka herättää välittömän tuttuuden ja oivalluksen tunteen lukijassa. Sellainen viiden tähden metafora tekstistäsi löytyykin, silmät, jotka lehahtavat auki kuin voikukat aamuvarhaisella.

Myös metaforien suhteen voi käyttää luetteloa, jossa ne tarkastellaan kukin erikseen. Lyhyen tekstin maailman tulisi olla yhtenäinen ja looginen, sitä paremmin perusteltu, mitä abstraktimmalla tasolla aihe on (kuten sinun tekstissäsi kuvatessasi ihmissuhteen tapahtumia). On hyvä asia, että tekstissäsi on metaforia ja paljon yksityiskohtia, mutta jos haluat kehittää kirjoittamistasi, niin tässä tekstissä voisit miettiä, miten saisit paremmin viittaamaan ne samaan maailmaan ja tapahtumiin etkä vain sirottelisi niitä sen enempää miettimättä tekstiin niin kuin ne tulevat mieleesi. Nyt vaikutelma tekstistä on sekava, mutta hiomalla tekstistä saisi varmasti mielenkiintoisen ja omaperäisen. Tällaisena en minäkään saanut selkoa mitä tekstilläsi halusit sanoa, mutta luin sen kuitenkikin mielenkiinnolla juuri kunnianhimoisen yrittämisesesi takia.



Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review
 
Powered by JReviews
 
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS