Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Ajan ohittamat 2020-07-23 11:59:30 Oriodion
Arvosana 
 
4.0
Oriodion Arvostellut: Oriodion    July 23, 2020
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Tykkäsin kovasti tän tarinan scifipuolesta. Aika vähän näin tieteellistä scifiä taidetaan tänne kirjoittaa. Pisteitä aikadilataation huomioimisesta! (Vaikka nyt loppuun luettuani tajuan että sehän oli novellin nimessäkin.)

Alkukatsaus tulevan maailman yleistilaan oli ihan hyvä avaus, ennen kuin siirryttiin itse tarinaan. Sekä Sam että Kate olivat hyviä ja samaistuttavia hahmoja.

Kritiikkiä annan siitä että olisin odottanut että tuo uusi planeetta olisi vähän eksoottisempi paikka. Todellakin aika Earth 2 kun siellä on ihan samanlaisia kasveja ja eläimiä kuin täällä ja ihmisiäkin. Myöskin ihmetyttää että kapteeni ja perämies päättävät jättää muut matkustajat herättämättä "kuherruskuukautensa" takia. Itse ainakin tavallisena matkustajana suuttuisin tuosta heille aika kovasti. Nojaa, tavallaan kai ihan ymmärrettävä ajatus, mutta luulisi nyt että muillakin on oikeus nähdä tuo planeetta kuin heillä. Sekään ei ihan täysin avautunut mulle että miksi heidät lopussa laitettiin nukkumaan vielä 500 vuotta. Oliko ajatus että he ehtisivät kehittää lääketiedettä sinä aikana niin että tuo lisääntymisongelma saataisiin ratkaistua? Joka muutenkin mun mielestä pääteltiin aika kevyin todistein.

Mutta mutta. Siisti ajatus kyllä että Neil ehti paikalle ennen isäänsä, ja ehti jo saada lapsenlapsenlapsenlapsiakin. Ajan ohittamia tosiaan. Vähän jäi tosin mietityttämään että miten Neil & co tiesi mihin Sam & Kate oli mennyt kun heidän alus ei hiilimonoksidin takia jäänytkään sille ensimmäiselle planeetalle?

Ulkoasussa vähän häiritsi sivunumerot. Ne olisi voinut poistaa kun tässä nyt ei mitään sivuja ole. Samoin ilmeisesti tekstiä kopioidessa rivinvaihto-tavuviivoja oli kopioitunut mukaan, jotka vähän häiritsi.

Mutta oikein hyvä tarina!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 
lukeva33
July 24, 2020
Report this comment
Kiitos kovasti kommenteista. Joo lääketieteen kehitystä odottamaan loput matkustajat laitettiin vielä muutamaksi vuosisadaksi. Unohdin tosiaan selittää että miten Neil tiesi että isäkin on tulossa samaan paikkaan. No sen piti mennä jotenkin niin että myöhemmin lähtenyt alus seurasi ensin lähteneen jättämiä "jälkiä", ja ohitettuaan päätyi sitten tuonne, ja aika varmaa sitten oli että isänkin alus tulee juuri sinne.

Olet myös oikeassa että olisi pitänyt keksiä jotain oudompaa tms sinne planeetalle.Vähän pliisuksihan se kuvailu jäi. Mutta ehkä paremmin seuraavassa jutussa joskus. Kiitos.
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS