Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Ikuinen Aikakausi - 01 Johtolanka, kappaleet 3 - 4. 2015-01-13 08:29:35 Alapo80
Arvosana 
 
3.0
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    January 13, 2015
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka N.P.Aldery!

Pahoittelen palautteen viivästymistä, kohtasin pienen aikakapeikon.

Isoimpina asioina jäivät mieleen mielenkiintoinen maailma ja erikoiset henkilöhahmot, joista oli jopa hieman hankala kertoa, kumpi oli päähenkilö. Juoni jäi vajaavaiseksi, mutta eipä tuolla niin väliä!

Kirjoitat "Hän nojasi kyynärpäällään käsinojaan ja kämmenellään poskeensa.".
Tässä on mielestäni turhaa selittelyä. Ei ole väliä millä osalla nojataan mihin.
Kenties parempi voisi olla "Hän nojasi laiskasti apukuljettajan oven kädensijaan.".
Tiedetään heti missä ollaan, eikä sillä, onko kämmen poskea vasten vai rystyset, ole mitään merkitystä. Anna lukija itse luo mielikuvan.
Tätä kannattaa miettiä aina kun kirjoittaa, eli mitä minun on pakko sanoa? Mitä voin jättää sanomatta ja millä ei ole väliä lukijan kannalta? Lukija ei tykkää, että häntä pidetään tyhmänä, ja liiallinen pikkutarkkuus mielikuvien maalailussa antaa sellaisen kuvan.

Kirjoitat "...uhkarohkeus survoa edellä ajavan eteen aina kun oli mahdollista.".
Tuo loppu on jotenkin omituinen. Itse lopettaisin ...aina, kun se oli mahdollista. Tai ...aina kun mahdollista. En osaa nyt poimia tuosta mitään erityistä virhettä, mutta se ei vain jotenkin osunut silmään oikein.

Ylioppilaselämä? Yliopistoelämä? Lukiolaiselämä? Opiskelijaelämä?

Liiankaan on huono sana. Kovinkaan olisi parempi, ja tuossa yhteydessä, jossa sitä käytät, käyttäisin ihan perusmuotoa kovin. Kovin pitkään en pysty...

Mieti tarkkaan, miten sanot jonkin asian.
Kirjoitat "He saapuivatkin suuren jonon peräksi, joka jatkui silminkantamattomiin.".
Ajatukseni "He saapuivat silmänkantamattomiin jatkuvan jonon hännille.".
Eli tuossa yhteydessä tuo -kin pääte tarkoittaa, että he olivat menossa jonnekin, mutta saapuivatkin jonnekin muualle.

Keskity siihen, kuinka sanot asiat. Kirjoita mahdollisimman yksinkertaisia, subjekti, predikaatti, objekti lauseita ilman turhia lauseenvastikkeita.

Juoni ei hirveästi etene vielä. Minulle jäi paljon kysymyksiä, kuten miten siivoaja liittyi mihinkään, mikä koulu oli kyseessä, miksi he olivat koulussa jne. Miljöö avautui valtavasti kiertotiekaahailun aikana! Hyvä! Maailma vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta siitä pitäisi tietää enemmän. Sinulla maailman ulkomuoto tuntuu olevan todella hyvin mielessä!

Jatkoon juonta enemmän, eli hieman raota sitä, mitä tulee tapahtumaan tai mikä lähtee kuljettamaan lukijaa eteenpäin.

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS