Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Yhdessä vai Erikseen 2015-07-22 21:47:31 Taruh
Arvosana 
 
2.0
Taruh Arvostellut: Taruh    July 22, 2015
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Moi JenskunNovellit! Mukavaa lukea vaihteeksi jonkun nuoren ihmisen tekstejä! :) Kirjoittaminen on kaikenikäisten harrastus, jossa kehittyy vuosien mittaan ja juuri kritiikin ja omien huomioiden avulla sitä kehittyy parhaiten.

Oletan, että tarina perustuu kai tosielämään, kun siinä kerran esiintyy kaimasi? Ja jos perustuu, niin oletko kirjoittanut "pojan näkökulmat" omasta päästäsi vai onko "poika" mahdollisesti auttanut niitten osien kanssa? Jännä ratkaisu kirjoittaa molempien näkökulmista...

Sitten hölisen seuraavaksi itse tekstistä. Aloitetaan tarinan nimestä, otsikosta. Miksi tämä osa on "Yhdessä vai Erikseen" ja seuraava "Yhes vai Eriksee"? Eikö seuraava osa voinut olla ihan vain "Yhdessä vai Erikseen, osa 2"? :D

Tekstissä on reippaasti ongelmia pilkutuksen ja pisteitten kanssa, mutta sanat on enimmäkseen kirjoitettu suhteellisen oikein. Mielestäni suurimmat probleemat ovat kuitenkin ylipitkät lauseet ja se, ettei tekstissä ole yhtään kappalejakoja. Pyri käyttämään selkeitä, helppoja ja lyhyitä lauseita. Kappalejaosta sen verran, että putkeen kirjoitettua tekstiä on raskasta ja ärsyttävää lukea, asiakokonaisuudet täytyy siis erottaa kappalejaoilla. Annan esimerkin, millä tavalla voisit muokata koko tekstiä eheämmäksi.

"Menin yleisvessaan missä kaikki niin miehet kuin naisetkin voivat käydä, kun tulin vessakopista menin pesemään kädet, kuivasin sitten avasin hiukset ponnarilta ja harjasin sekä laitoin uudestaan kiinni laitoin vielä huulirasvaa ja olin lähdössä kun näin peilistä komean pojan joka tuli vessasta, hänellä oli hiukset laitettu hienosti ja ne oli vaalenruskeat "vaaleammat kuin minulla" ajattelin."

-> "Menin yleisvessaan, jossa kaikki miehet ja naiset voivat käydä. Kun tulin vessakopista, menin pesemään käteni. Sen jälkeen kuivasin ne. Sitten avasin hiukseni ponnarilta, harjasin ne ja laitoin uudestaan kiinni. Laitoin huulilleni vielä huulirasvaa.

Kun olin lähdössä, näin peilistä komean pojan, joka tuli vessasta. Hänellä oli hienosti laitetut hiukset, jotka olivat vaaleanruskeat.
"Vaaleammat kuin minulla", ajattelin."

Tekstiin siis näin ensialkuun enemmän lyhyempia ja yksinkertaisempia lauseita, jotka saattavat aloitetut asiat loppuun asti!

Muuten kiva, todentuntuinen aloitustarina tytön ja pojan ensikohtaamisesta vessassa. Sinulla on vielä treenattavaa kirjoittamisasioissa, mutta kuten totesin jo alussa, tässä kehittyy kun vaan jatkaa sinnikkäästi eteenpäin ja ottaa oppia virheistään. :)

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS