Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Nyt se on ohi 2014-09-01 07:01:42 TarraLeguaani
Arvosana 
 
2.5
TarraLeguaani Arvostellut: TarraLeguaani    September 01, 2014
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Tässä siis juonen ja kirjoittamistyylisi mukainen arvostelu, joka pyrkii olemaan huomioimatta kirjoitus- tai ajatusvirheitä.

Luot hyvän tunnelman huoneeseen. Pidän tavastasi tuoda kitara esiin aamuauringon säteillä. Kyniä ja vihkoja en kutsuisi väsyneiksi, se sekoittaa. Ne voisivat olla nuutuneita?

Koko tarinassasi on rento ja turvallinen ilmapiiri. Jäi kuitenkin epäselväksi, että oliko viimeinen kappale siitä aamusta vai yöstä? Päähenkilö alkaa muistella yötä ja sitten koko tarina jää sinne muisteluun. Sieltä kannattaa palata takaisin tai sitten kirjoittaa kaikki alusta alkaen vain siitä.

Koirat ja heräävä isä ovat hyvin irrelevantteja, niitä voisi sitoa tarinaan joko hieman enemmän tai sitten unohtaa pois. Sinulla on joukossa hienoja lauseita, jotka tekevät vaikutuksen. Osaat myös kuvailla tilaa ja paikkaa. Et ole ollenkaan huono tässä, mutta kuten edellisessä arvostelussani sanoin: "Olet selvästi kehityskelpoinen, nyt se on vain sinusta kiinni, että jaksat ja haluat tehdä työtä sen eteen."

Siksi en suosittele sinun lähtevän tältä sivustolta pois, jotta kirjottaisit lisää. Haluaisin nähdä kehityksesi. Kirjoita tarinasi alkuun, että jättäkää kirjoitusvirheet huomiotta.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review

Kommentit

3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Järjestys 
Franz Yilmaz
September 01, 2014
Report this comment
Jos tarina ja henkilöhahmot ovat tarpeeksi mukaanvetäviä, lukija ei huomioisi kirjoitusvirheitä. Joten joko syy on että tarinani ei ollut tarpeeksi hyvä, tai että lukija kiinnitti liikaa huomiota kirjoitusvirheisiin. Myönnän että olin hieman provosoiva kommentissani, mutta olen silti eri mieltä kanssasi.

Ja lähden täältä sivustas en siksi että en enää kirjoita, vaan koska sivu on huonosti suunniteltu. Kirjoitan wordpress blogiin, jonka minä ja ystäväni teimme (runoija Origin aka patuschka, joka on julkaissut täällä pari runoa). Jos kiinnostaa sen nimi on Twosimplewriters.wordpress.com, kirjoitamme vain englanniksi.
In reply to an earlier comment
TarraLeguaani
September 01, 2014
Report this comment
"Jos et kirjoita selviä yhdys sanoja yh­teen, tu­let kertoneeksi, että kir­joit­ta­mi­sen mal­li­na­si ovat lähinnä mainos tekstien isku lauseet ja asian tun­te­mat­to­mat kään­nök­set eng­lan­nis­ta. Silloin monet lukijat suh­tau­tu­vat teks­tiin epä luu­loi­ses­ti ja jopa jättävät sen lu­ke­mat­ta huo­non oikein kir­joi­tuk­sen vuoksi." (Lähde: http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/6.1.html).Huom., lainatussa tekstissä tahallaan tehty yhdyssanavirheitä.

Joskus sanojen merkitys muuttuu jo pelkästään yhdyssanavirheen vuoksi, esim. 'äidin kieli' ja 'äidinkieli' tai 'iso sisko' ja 'isosisko'. (Lähde: http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/yhteen_vai_erikseen/yhdyssanat_ja_sanaliitot/) Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa. Ja siis tässä vasta yhdyssanoista.

Onko Suomessa sitten parempaa sivua kirjoittajille? Itse en ole sellaista löytänyt. Saatan käydä sivullanne, englanninkieliset kirjoitukset kiinnostavat minuakin. Luenkin pääosin vain englanninkielistä kirjallisuutta, niin fiktiota kuin faktaa. Mutta kuten varmasti tiedät, on englannissakin oikeinkirjoituksella suuri rooli. Eihän siitä tajua mitään jos sanat ovat vääriä tai väärinkirjoitettuja.
In reply to an earlier comment
Franz Yilmaz
September 02, 2014
Report this comment
Jos tekstissä on pari kirjoitusvihettä, on yli reagoimista sanoa että se on lähinnä mainostekstiä. Kaikkia tekevät virheitä, minä ehkä hieman enemmän kuin jotkut. Yleensä kirjoitan tarinan enkä jaksa oikolukea sitä, sillä en näe sitä relevanttina tarinaan, mikä on tärkein osa tekstissäni.

Ja valitettavasti ei ole oikein muita sivuja (voi tehdä Wordpress blogin suomeksi, joka on paljon parempi kuin tämä sivusto), mutta se ei tarkoita että Kirjoitta.fi olisi "hyvä" sivu.
Sivuillamme on runoja, arvosteluja, flash ficciä/lyhyt tarinoita ja muuta paskaa. Ja btw, olen miljoonaa kertaa parempi englannin kieliopissa kun suomen.
3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS