Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Menestyksen hinta | luku 3 2015-11-21 10:26:45 Banshee
Arvosana 
 
3.5
Banshee Arvostellut: Banshee    November 21, 2015
Top 50 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Moikka

"Tarina sijoittuu kuvitteelliseen Saksaan, sillä en ole itse koskaan käynyt Saksassa, joten en osaa kertoa siitä oikeanlaisesti."

Tähän liittyen, kirjoita vaan rohkeasti siitä, mitä tiedät, sijoita tarinoita Suomeen, kokeile edes:) Saat ihan eri uskottavuutta puhumalla Minnasta ja Stockmannista kuin Tillistä ja Saksasta. Teksti herää aivan eri tavalla eloon, jos oikeasti tuntee maan, jossa kirjoittaa.
Maa on muutakin kuin vieraskielisiä paikannnimiä, se on käytösmalleja, kulttuuria, pop-ikoneita. Yms. Joudut siis pakosta jättämään tietyn aspektin pois, kun et tunne Saksaa.

Itse tarina oli ihan sujuvasti kirjoitettu, joitakin hassuhkoja lauseita ja välilla dialogi tuntui teennäiseltä. Mutta teksti virtasi eteenpäin ja osat olivat tasapainossa.

Itse juonta mietin, oikeastihan psykiatri päättää, miten porilasta hoidetaan ja pianoja ei niin vain siirrellä. Epätoivo voisi myös olla suurempi, nyt hullu on laitettu pakkopaitaan, mutta puhuu ja käyttäytyy kuin normaali. (Jos ihminen on laitettu pakkopaitaan, niin hän on todella sekaisin - ja yleensä myös raskaasti lääkittynä, eli tokkurassa) Jo unilääkkeet tekevät tokkuraiseksi, suu kuivuu, moni ihminen kävelee aamulla herätessään päin seiniä.

Voisit vielä hioa ilmaisuja:

"Till katsoi minuun ja kohtasin hänen silmänsä nostaessani viimein katseeni. "

Kohtasi ilmassa leijuvat silmät vai katseen:)

"Tuijotin lasittunein silmin eteeni pitäen kasvoni ilmeettöminä"
---> Tuijotin eteeni kasvot ilmeettöminä

Katse voi lasittua, mutta jos silmä lasittuu, niin silloin on lasisilmä:)
Lasittunut katse ja ilmeettömät kasvot ovat myös sama asia eri tavalla sanottuna.

"Lopetin soittamisen vasta, kun olin soittanut kaikki kolme kappaletta"

Voisit käyttää enemmän lauseenvastikkeita ja lyhentää toistoa.

--> "Lopetin soitettuani kaikki kolme kappaletta"

"Yksi heistä oli havahtunut siihen, että olin riehunut huoneessani, vaikka minun oli kuulunut nukkua lääkkeiden vaikutuksesta. "

Minusta sivulauseiden käyttö tähän tyyliin "hän teki jotain, että jotain, vaikka jotain" tyyliin on kovin selittelevää. Olisin itse sanonut esim:

"Yksi heistä havahtui riehumiseeni. Minun olisi kuulunut nukkua lääkkeiden vaikutuksesta, mutta heittelin tavaroita huoneessani. "

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS