"Marjatta koulun kummajainen." Välimerkit ovat hyvin tärkeitä varsinkin tietyissä virkkeissä saadakseen siihen jotain järkeä. -> Marjatta, koulun kummajainen TAI Marjatta - koulun kummajainen. Nyt kun jätät välimerkin pois, voin vain aavistella lukijana mikä merkki siitä puuttaa. Jos se onkin väliviiva, on virkkeen merkitys aivan toisenlainen, vrt. Marjatta-koulun kummajainen. Eli pilkut, pisteet, väliviivat ja yhdyssanat kuntoon, että teksti on ymmärrettävä!
"-- Hyvä on, sanoi Marjatta ja sopi tulevansa illalla taloon, hylättyyn taloon, jossa nuoret viettivät aikaa, mutta poika ei tullutkaan sinne yksin, vaan oli ottanut mukaansa veltosti käveleviä oudon laihoja kavereitaan." Nyt tarvittaisiin enemmän pisteitä pilkkujen tilalle. Repliikin jälkeen tulee johtolause, joka lähtee pilkkujen avulla ihan liian kauas omille teilleen.
Verbien aikamuoto vaihtelee, pidä tiukka linja siinä, että se on sama niin kauan kuin on tarkoituskin, eli mieluusti koko ajan. Vaatii taitoa osata käyttää sitä vaihtelevasti tilanteen mukaan.
"kauppakeskuksessa Marjattaa tulee vastaan kouluaikojen suosikkeja" -> hakemasi tarkoitus jää hämärään. Kenen suosikkeja, Marjatan? Ja puhutaanko ihmisistä, kouluaineista, opettajista?
"Oltuaan vielä," missä? Näin ei voi aloittaa virkettä.
En ole lukenut aiempia versioita tästä, joten en tiedä muutoksia, mitä olet tehnyt tekstiin. Tämä vaatii silti todella paljon hiomista vielä. Tekstin merkitys ja tarinan itu jää heppoiseksi. Tämä ei ole helppoa ja sujuvaa luettavaa. Kerrot outoja ja tuhria asioita seassa, jotka jäävät vaivaamaan.