Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Uusi poika 2015-04-14 18:31:27 TarraLeguaani
Arvosana 
 
2.0
TarraLeguaani Arvostellut: TarraLeguaani    April 14, 2015
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

- "Nice going dud" -> Dud on mm. räjähtämätön ammus/miina eli suutari. Tähän kuuluu varmaankin sana 'dude', eli Nice going, dude.
- "vaaleanruskeathiuksensa" -> vaaleanruskeat hiuksensa
- "Hän katsastaa minua" -> katsahtaa? Autoja katsastetaan.
- "ja vastaan mutisten "Ville Suovaara."" -> ja vastaan mutisten: "Ville Suovaara."
- Kohtaus lokeroilla: Kirjoitat, että "hän johdattaa minua samalla luokkaamme", mutta pian kirjoitatkin, että "hän kääntyy sulkemaan kaappinsa oven --- ja näyttää suunnan." Eli vähän hypittiin.
- "Anteeksi myöhästyminen Opettaja Sinitie" -> Anteeksi myöhästyminen, opettaja Sinitie. (opettaja pienellä ja pilkku ennen nimeä ja titteliä.)
- "minua kohden" -> minua kohti
- "tylysti minulle "Ohho"" -> tylysti minulle: "Ohho..."
- "kerrohan itsestäni mistä tulet? Perheen jäsenesi? Lempi väri? Ja aine?" -> kerrohan itsestäSi, mistä tulet? Perheenjäsenesi? Lempiväri? Ja -aine? (mieluiten silti: ja lempiaine).
- "Julmaa, eikö." -> Kysymyssana vaatii yleensä kysymysmerkin peräänsä.
- "iso veljeni" -> isoveljeni (ellei kyse ole oikeasti isokokoisesta veljestä)
- "pikku siskoni" -> pikkusiskoni (ellei puhuta pienikokoisesta siskosta)
- "Lempi värini" -> yhdyssana
- "lempi aineeni" -> yhdyssana
- "Sanottuani hymyilen vielä opettajalle" -> ei toimi tässä muodossa erillisenä virkkeenä. Lisää alkuun sana 'sen', niin toimii.
- "Riittikö se Opettaja Sinitie?" -> Riittikö se, opettaja Sinitie?
- "piirustus alustat" -> yhdyssana
- "Ratsatusta"
- "Matematiikkaan"
- "valko-sini teema" -> valko-sininen
- "brune tyttö" -> brunette?
- "käännähtää kasvonsa" -> kääntää
- "perheen ja ystäviensä aikana" -> seurassa
- "uutta puhuvat" -> uudet
- "salaman nopeasti" -> yhdyssana
- "6 vuotias" -> 6-vuotias
- "sanain kuvaamaton" -> sanoinkuvaamaton
- "true kouluratsuja" -> en ole täysin varma sanan kirjoitusasusta, koska hevosala on minulle tuntematonta, mutta oletan: true-kouluratsuja
- "kymmenen vuotias" -> yhdyssana
- "ruuna poika" -> yhdyssana

Kiinnitä huomiota verbien aikamuotoihin, muutamassa kohdassa hypätään imperfektin puolelle, vaikka pääosin kuljet hienoa preesensiä. Toistelet paljon itseästi. Esimerkiksi liian usein 'naurahdellaan'.

Tarinan itu puuttuu. Kirjoitat, että se on ote pidemmästä novellista, mutta tämä jää niin pahasti kesken, että sitä on juonellisesti vaikea arvioida. Henkilöhahmoista kaipaisin lisää infoa; minkä ikäisiä he ovat? Miksi Ville Suovaara on muuttanut Englannista Suomeen? Onko hän elänyt ennen Suomessa, kun on noin suomalainen nimi ja suomikin taitaa taittua ihan oivasti? Hassua, että kunnon suomalainen nimi on vain päähenkilöllä (joka on tullut Englannista), ja muut ovat sitten saaneet kansainvälisemmät nimet.

Tuntuu järisyttävän suurelta sattumalta, että nämä kaksi poikaa tapaavat ensimmäisenä päivänä koulussa, jotka molemmat harrastavat jalkapalloa ja ratsastusta. Poikien ratsastusharrastushan ei ole kovin yleistä. Olisi ehkä ollut uskottavampaa, että joku näistä mainituista tytöistä olisi lähtenyt tämän ritarin mukaan hummailemaan. Myöskin tämä mahdollinen romanttinen aspekti jäi hieman epäselväksi, onko palavan rakkauden kohde tämä koulussa tavattu tyttö vai Jaken sisko? Se kaipaisi suoraviivaisempaa vihjetta osakseen.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
20
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS