Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Kutsumattomat vieraat 2015-01-23 11:05:50 Alapo80
Arvosana 
 
3.5
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    January 23, 2015
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka TarraLeguaani!

Olet taitava kirjoittaja! Luot sekavan mielikuvan ja paljon ajateltavaa lukijalle!

Ihan ensin silmään pistelee nuo rivivälit, eli sellainen normaali, kenties totuttu, kappalejako puuttuu. Itse en kenties jättäisi tyhjää riviä kerrtonnan ja dialogien välille.
Annan esimerkin.
"”Ei Ricky uskalla”, Joffreyn pilkkaava ääni kohosi taas piinaamaan. Hän ei ollut varmasti ikinä sanonut mitään positiivista.

Ricky pyöritteli päätään. Hän oli väsynyt.

Vaalea nainen ilmestyi oviaukkoon ja nyökkäsi nuorelle miehelle. Oli vihdoin hänen vuoronsa. Hän oli joutunut odottamaan jo toista tuntia tuossa ahtaassa odotushuoneessa suuren seurueensa kanssa.

Ricky nousi ylös. Hän hengitti syvään ja kohensi ryhtiään. Oli aika tehdä jotain.".
Tai sitten seuraavasti:
"”Ei Ricky uskalla”, Joffreyn pilkkaava ääni kohosi taas piinaamaan. Hän ei ollut varmasti ikinä sanonut mitään positiivista.
Ricky pyöritteli päätään. Hän oli väsynyt. Vaalea nainen ilmestyi oviaukkoon ja nyökkäsi nuorelle miehelle. Oli vihdoin hänen vuoronsa. Hän oli joutunut odottamaan jo toista tuntia tuossa ahtaassa odotushuoneessa suuren seurueensa kanssa. Ricky nousi ylös. Hän hengitti syvään ja kohensi ryhtiään. Oli aika tehdä jotain.".
Eli mielestäni tuo rivitys ja kappalejako olisi hitusen selkeämpi.

Kirjoitat:
"Ricky painoi päänsä alas ja kuunteli itsevarmuutta nakertavia sanoja.".
Tämä on hyvä. Kuitenkin se on aivan novellin alussa, jolloin ainakin minä olen tarkimmillani :D Ehdottaisin seuraavaa:
"Ricky painoi päänsä ja kuunteli sanoja, jotka nakersivat hänen itsevarmuuttaan.".
Eli mietin, voiko päätä painaa muuallekin kuin alas?

Pilkkujuttu.
"Eikö yksi elämä riitä, psykiatri mietti, ja risti sormensa.".
Kahta rinnasteista päälausetta, jotka ja sana erottaa, ei pilkuteta, jos niillä on yhteinen tekijä (tässä tapauksessa psykiatri.
"Eikö yksi elämä riitä, psykiatri mietti ja risti sormensa.".

En ollut ihan varma, enkä vieläkään ole, että onko päähenkilö hullu, jota psykiatri auttaa. Tällainen mielikuva minulle jäi, mutta en osannut liittää dialogia ja tapahtumia mihinkään isompaan kokonaisuuteen, eli juoni jäi irralliseksi.

Kaikesta huolimatta osaat todella luoda mielikuvia ja tarinaa! Hyvää työtä!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS