Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
Katuvalot Hot
 
Katuvalot 2015-08-20 16:47:38 Banshee
Arvosana 
 
3.0
Banshee Arvostellut: Banshee    August 20, 2015
Top 50 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

No tuota tämä tekstihän tosiaan oli kuin violetti hyytelö. Osa aivoistani suli, kun yritin pysyä mukana tajunnanvirrassa. Se on sekä hyvä, että huono.

Sinulla on joko taito sekoittaa tekstillä, eli luoda nopeatempoinen tajunnanvirta-tunnelma tai sitten olet todella nuori.

Sinun pitäisi vielä keskittyä lauseiden rakenteeseen, koska paikoin ne olivat todella sekavia, ja sitä kaikkea ei voi pistää hahmon hulluuden piikkiin.

Esim.

"Pesin hampaani ja ajattelin kulkukoiria, jotka pyörivät ahtaissa kujissa asuntoni lähellä ja kaivelivat roskiksia löytääkseen ruokaa."

Aika psykedeelinen ilmaisu ja rakenne.

Lukijaa ajatellen tekstin tulisi olla mahdollisimman tiivistettyä, eli ei täytesanoja.

Voisi sanoa esim:

Pesin hampaani kulkukoiria ajatellen, ne kaivelivat ahtaalla kujalla roskiksia löytääkseen ruokaa. Tekivät samaa kuin me.

Lisäksi "pyörivät ahtaissa kujissa" luo assosaation satunaisesti kujalla pyörivistä koirista.

Aloittaisin muuten tarinan kohdasta ""Senkin aasi!" huusin itselleni aina, kun lähdin ulos kotoani. Huusin niin siksi, "

Muu sitä ennen on selittelyä.

Kannustaisin kokeilemaan minäkertojan kanssa "minä katson, minä teen" aikamuotoa.

"Tämä vilkas kaupunkikin oli saari ja kaikki täällä olivat vain saaria niin kauas kuin tiesin"

Mieti, mitä haluat sanoa ja kirjoita se selkeästi.

Tästä tykkäsin:

"Edessäni kyltissä luki: "Olin Universumin kuningas, mutta en tiedä kuka minä nyt olen.""

Loppu oli käytetty ja korni:

"Vain katuvalot olivat ystävinäni tässä kylmässä maailmassa ja pian jo unohdin ajan merkityksen, enkä enää ajatellut tulevaa tai mennyttä."

Sinulla vaikuttaa olevan ideaa, näen mitä halusit luoda, mutta lauseet olivat vielä aika monasta sekavia jopa tässä "hullunmiehen" asianyhteydessä, joten jos vielä sen suhteen työstäisit kirjoitustasi.

Kiitos, että sain lukea.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 

February 02, 2016
Report this comment
Suomen kieli on alkanut muuttua jahkailuksi, sitä kuulee alituiseen radiosta ja tv; se on taantunut, ehkä, ja mahdollisesti, niin kun tota noin ja että sanojen lisäksi on yleistä tyhjää ilmentämistä. Muutenkin kirjoittajien erityiseen, ja puhe työläisien siinä mukana, pitäs alkaa lukea vanhaa kirjallisuutta, sellaista kun Pentti Haanpää, ja muut suomaiset klassikot, se vasta kielikylpy oli. Nykyinen kestohymyinen aseeton hyvätahtoisuus, ja kokkaamattomuus on kastroinut kielen, siitä on tullut sahanterä muotoista ääntelyä joka sahaan paikallaan, sanomatta mitään
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS