Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Forums

Yleinen keskustelu

Yleinen keskustelu
Public write access is disabled. Please login or register
Last post
TheWaltsu

TheWaltsu
1 post
---
Location:
n.a.
05.06.2016 06:36

Esittele itseäsi ja tapojasi

Eli näin uutena jäsenenä olisi mukava tietää minkälaista porukkaa täällä liikkuu. Olisi varmaan mukavaa, jos kertoisitte itsestäsi esim. iän, millainen ihminen olet, kirjoittamistapoja, kuinka paljon suunnittelet ennen kirjoittamista esimerkiksi maailmaa, mistä saat inspiraatiota ja vaikkapa kuinka usein kirjoitat?

Itsehän olen nuori, juhannuksen tienoilla (vasta) 15, kirjoittaja. En itse lue enää niin paljon kuin joskus, aika menee maailmojen suunnittelemiseen. Eli suunnittelen ennen kirjoittamista maailmaa aika paljon. Kirjoitan usein fiktiivistä tekstiä, sillä vaikka yritän tehdä taustatyöni, en jaksa sitä taustatyön määrää mitä realistisissa teksteissä pitäisi sitten mielestäni tehdä. Genrenä teksteilläni on usein fantasia, mutta viimeaikoina myös scifi on alkanut kiinnostamaan, ja olenkin jo pari pöytälaatikkon jää -tason scifi-novellia kirjoittanutkin. Joitain fantasiatekstejä kyllä varmaan täälläkin julkaisen. Musiikkia tulee kuunneltua kirjoittaessa, useimmiten haen youtubesta vain "fantasy music" ja kuuntelen mitä löytyy. Luonteeltani olen rauhallinen (ei varmaan yllätys kirjoittajalle, vai? Eihän sitä muuten viitsisi pysähtyä kirjoittamaan, poikkeuksia tietysti on) ja tekstiä tulee päivittäin, suurin osa mennen tällä hetkellä maailman suunnitteluun. Kirjoitan aina koneella, käsialani on sen verran huono, joten korjataan edellistä; kovalevylle jää -tason scifi-novelleja. Ihmissusista ym. vampyyreistä en välitä, vaan enemmänkin lukemani fantasia koostuu ihmisistä ja magiasta.

Palautettakin tulen luultavasti antamaan, sillä mitä olisin palautetta saamaan, jos en sellaista anna? Tietysti tuo riippuu ajasta ja jaksamisesta.

Tänne löysin ihan googlen kautta, kun etsin (ilmaista) paikkaa saada palautetta ja jakaa tekstejäni. Pelaan foorumiroolipelejä, joten pari- tai ryhmäkirjoittaminenkin voi hyvinkin onnistua.




 
Arska

Arska
27 posts
---
Location:
n.a.
05.06.2016 10:17
Re: Esittele itseäsi ja tapojasi
Tervetuloa sivustolle The Waltsu.

Edited by Arska - 06.06.2016 06:41




 
Taruh

Taruh
3 posts
---
Location:
n.a.
29.06.2016 12:45
Re: Esittele itseäsi ja tapojasi
Tervetuloa myöskin minun puolestani!

Olen hengaillut täällä vuodesta 2015 lähtien ja näkemäni mukaan kirjoittaja.fi:stä löytyy lyhyesti todettuna kaikenikäisiä ja kaikenlaisia kirjoittajia, aina lapsesta ikäihmiseen asti, joka on hienoa - tekstien skaala on mukavan laaja. Itse olen tällä hetkellä 22-vuotias tyyppi, joka aloitti säännöllisen epäsäännöllisen kirjoitusharrastuksensa 13-vuotiaana.

Tuo kuvailusi kirjoittamisesta kuulostaa varsin tutulta. Musiikki on tosiaan hyvä lisäinspiraation lähde kirjoittaessa, ainakaan minä en edes pysty kirjoittamaan ilman taustamusiikkia. Sen kuuntelu auttaa saamaan tekstiin juuri tietynlaista fiilistä. Useimmiten musiikkivalinnat riippuvat siitä, mitä tunnetta haluaisi tavoittaa, esim. jännityskohtia näpytellessä kauhuleffamusiikki tai toiminnallinen musiikki antaa potkua, rakkauskohtaan taas vaikkapa sellaista imelää saksofonijazzia jne. Elokuvista ja peleistä löytyy useimmiten hyvää taustamusiikkia vaikka toisinaan joidenkin bändien sounditkin siivittävät kirjoittamista ihan tehokkaasti.




 
mako

mako
3 posts
---
Location:
n.a.
07.07.2016 15:51
Re: Esittele itseäsi ja tapojasi
No terve kaikille,

itsekin ilmaannuin uutena jäsenenä tänään tänne.

Olen 37-vuotias iskä Rovaniemeltä. Olen kirjoitellut parikymmentävuotta pää-asiassa laulunsanoja, mutta myös runoja, novelleja yms.
Nyt en pysty pitempään kirjoittamaan kun yhdellä kädellä kirjoitan (vauva toisessa kädessä), mutta eiköhän täälä tule notkuttua aika-ajoin joten juttu jatkuu parempana aikana.

-m-




 
Jästipää

Jästipää
22 posts
---
Location:
n.a.
08.07.2016 10:15
Re: Esittele itseäsi ja tapojasi
Olen vuonna 1970 syntynyt kirjoittaja, joka tekee myös ihan rehellistä päiväduunia. Kaksi lasta on ilostuttamassa elämääni, kuten myös se puolisokin. Asumme Oulussa. Syntyisin olen Vaasasta.

Olen kirjoittanut lukioikäisestä lähtien eli joskus vuoden 1989 tienoilla tämä homma omalta kohdaltani alkoi. Aina vuoteen 2011 asti kirjoittelin pöytälaatikkooni harvakseltaan pääasiassa novelleja ja runoja. Jossain vaiheessa kirjoittelin myös erääseen harrastuslehteen pakinoita, mutta ne oli niin kamalia, ettei siitä sen enempää... :)

2011 innostuin sitten lasten jo tullessa sen verran isoiksi, etteivät tarvitse jatkuvaa peräänkatsomista kirjoittamisesta hieman vakavammin. Aloin pitää omaa kirjoittajablogia sekä aloin käydä kirjoituspiirissä. Tuolloin myös päätin ottaa tavoitteeksi saada omia tekstejä julkaistua. Tänne löysin tieni joskus 2012 aikana ja tänne olenkin kirjoitellut noin 200 tarinaa, joista osa on kyllä jo poistettu täältä omasta pyynnöstäni. Nyt niitä taitaa olla täällä reilu 100. Minulta on julkaistu kaksi omaa teostani, yksi novellikokoelma ja yksi pienoisromaani. Uusi novellikokoelma ilmestyy elokuun lopulla. Lisäksi muutamia novellejani on ollut parissa antologiassa mukana.

Pyrin kirjoittamaan kaikenlaista laidasta laitaan. Sillä tavalla mielestäni oppii kirjoittajana eniten, kun pakottaa joskus kirjoittamaan sellaistakin, mikä on omalla epämukavuusalueella. Kirjoitan runoja, novelleja ja romaaneja. Minulla on muutama romaanikäsikirjoitus kypsymässä ja yhdestä nyt neuvottelen kustantajan kanssa, josko se heille kelpaisi. Katsotaan miten äijän käy.

Minulla ei ole sinänsä mitään tiettyä genreä mistä erityisesti haluaisin kirjoittaa. Huumoripitoisia tekstini ovat kuitenkin pääasiassa olleet, mutta olen kirjoittanut niin scifiä, fantasiaa, proosaa, rikostarinoita, lasten tarinoita yms. Eniten kuitenkin proosaa. Toistaiseksi, varsinkin näissä teksteissä mitä täällä on julkaistu, pääasiassa tekstini kuvaavat tavallisen ihmisen arkisia ongelmia liioiteltuina ja sitä kautta pyrin kertomaan jotain omia näkemyksiäni elämän absurdiudesta. Osa teksteistäni on vain hauskanpitoa, tavallaan vitsien kertomista novellin mittaan venytettynä. Romaaneissa on tietenkin ehkä sitten vakavampi lähestyminen tarinoihin.

Ideat syntyvät milloin mistäkin. Joku uutinen, sivukorvalla kuultu keskustelu, lause, sana, voi innoittaa kirjoittamaan. Joskus vain oma päähän juolahtanut kummallinen ajatus. Aika monta aihetta olen saanut lapsiltani, joilla tuntuu olevan ehtymätön mielikuvitus.

Luen paljon, jatkuvasti. Se on myös mielestäni erittäin tärkeää kirjoittajalle, koska sitä kautta voi oivaltaa paljon omasta kirjoittamisesta, niin tekniikan, tyylin, genren kuin teemojenkin osalta.

Jos blogini kiinnostaa, sitä voi käydä kurkkaamassa osoitteessa: juolahdus.wordpress.com




 
Helmipöllö

Helmipöllö
1 post
---
Location:
n.a.
18.10.2016 10:46
Re: Esittele itseäsi ja tapojasi
Moikka!
Olen 22-vuotias nuori nainen Kymenlaaksosta. Aloitin kirjoittamisen yläasteella 7-8 vuotta sitten. Kirjoitan fantasia tarinoita vampyyreista, velhoista, keijuista tai noidista, mistä milloinkin huvittaa. Kirjoitan myös fiktiivisiä tarinoita nuorten elämän kiemuroista sekä runoja. Minulla on valtava määrä tarinoita muistitikullani, osa on pahasti kesken tai tarvitsee muokkausta, osa täysin unohdettuja ja osa jotka ovat junnanneet paikallaan muutamia vuosia, kun inspiraatio on ollut hataraa. Nyt halauan sytyttää kirjoitusvimmani uudestaan ja panostaa kirjoittamiseen, jotta joskus saisin haaveeni toteutetuksi, eli julkaista kirjan/kirjoja.

Olen jo pitkään miettinyt jonkun kirjoitus foorumin etsimistä, mutta en ole saanut aikaiseksi ja nyt löysin tämän. Edellinen foorumi johon olin liittynyt lopetettiin muuatama vuosi sitten. Minusta tällaiset foorumit auttavat ainakin omaa kirjoittamistani. Luen myös mielelläni kaikenlaista nuortenkirjallisuutta sekä lastensatuja. Olen ammatiltani lastenhoitaja, joten myös sadut ovat lähellä sydäntäni.

Terveisin Helmipöllö!

Edited by Helmipöllö - 18.10.2016 09:47




 
Sagittarius

Sagittarius
1 post
---
Location:
n.a.
27.11.2016 11:54
Re: Esittele itseäsi ja tapojasi
Hei

Täällä esittäytyy juuri kirjoittamisen tässä nykyisessä muodossaan löytänyt aloittelija. Ikää minulla on kolmenkympin paremmalle puolen, mutta kirjoittamisen parissa olen viettänyt vasta muutamia kuukausia. Lukeminen minulla ei ole koskaan kuulunut elämääni suuressa mittakaavassa. Löysin tämän foorumin jonkin aikaa sitten, ja vastaan on tullut todellisia helmiä. Suuresti olen nauttinut ajastani täällä, sekä rohkaistunut tänne jakamaan muutamia tekstejäni.

Myös blogin perustin tukemaan tätä uutta ja tuntematonta. Mielelläni otan vastaan kaiken palautteen teksteistäni, rakentava kritiikki on sallittua jopa suotavaa. Oman mielipiteensä saa ilmaista minulle rohkeasti, muistathan toki perustella sen että minäkin saan siitä jotakin irti, ja sitä kautta kehityn itse paremmaksi. Itse tulen myös palautetta antamaan jahka pääsen teksteihin paneutumaan ajatuksella, pyrin kommentoimaan sellaisia tekstejä joiden sisään itse pääsen jotenkin.

Monet omista kirjoituksistani ovat tarkoituksella monimerkityksisiä, ja minua kiinnostaisi saada ajatuksia siitä, miten juuri sinä olet kyseisen tekstin kokenut. Kaikki palaute on minulle arvokasta. Otan kirjoittamisen vakavasti, ja minulla on vakaa aikomus että pyrkimys kehittyä paremmaksi kaikin mahdollisin keinoin. Toki omaäänisyys säilyttäen. Siksi olen myös lähtenyt tätä opiskelemaan kurssimuotoisesti, hakemaan uusia työkaluja ja näkökulmia.

Tänne tulen jatkossakin lähettämään joitakin tekstejä, mutta blogini sisältää tekstejä kattavammin. Käythän kurkkaamassa jos kirjoittamiseni jollakin tapaa koskettaa sinua.

https://minustakokirjoittaja.wordpress.com/




 
Suga

Suga
1 post
---
Location:
n.a.
27.11.2016 20:01
Re: Esittele itseäsi ja tapojasi
Tervehdys!

Minä myös uutena jäsenenä ajattelin esittäytyä. Mulla on myös säännöllisen epäsäännöllistä kirjoittamista takana niin monta vuotta kuin olen osannut kirjoittaa. Joskus murrosiän aikaan novellikirjoittamiseen ja piirtämiseen tarvittava luovuus tuntui kadonneen, kirjoittelin silloin paljon runoja. Nyt ne ovat tulleet taas osaksi kokonaisuutta. Tarinoita olen kirjoitellut ja keksinyt siitä lähtien tosiaan, kun opin kirjoittamaan. Mulle on aina luettu tosi paljon kirjoja ja olen itsekin niitä röykkiöittäin ahminut eri genreistä.

Lapsena aina kuvitin omat tarinani. Aikuisena en enää niinkään. Runous kumpuaa puhtaasti tunteista ja hyödynnän niissä alitajuntaa ja intuitiota. Osan tarinoistakin kirjoitan intuitiivisesti, mitä mieleen juolahtaa ilman suunnittelua. Omaan hyvän mielikuvituksen (kuten varmaan kaikki kirjoittajat). Jostain syystä saan vain harvat tarinat loppuun. Paljon olen aloittanut ja mitään en uskalla antaa kenellekään luettavaksi, joten tälle sivustolle liittyminen on omalle kirjoittajan uralleni suuri askel. Myös minä halusin lapsena kirjailijaksi. Se oli ensimmäinen ammatti, jota halusin.

Olen ajatellut aloittaa kirjoittamiseen liittyviä opintoja. Jotain kirjallisuutta olen lukenut kirjoittamiseen liittyen, mutta koska olen lyhytjänteinen niin nekin ovat jääneet kesken. Olen siis intuitiivisen impulsiivinen, seikkailunhaluinen ja lämmin tyyppi. Ideoin jatkuvasti uutta ja hyödynnän mm. tarkkailemista ja omaa sekä muiden elämää ponnistuslautoina, värittäen hieman ympäriltä. Kirjoitan pääosin ihmissuhteisiin ja ihmisyyteen liittyvää draamaa tai muuta vastaavaa. Problema on ehkä se, että kuvittelen kirjoittavani jollekin, kun pitäisi kirjoittaa itselleen.

Terkkuloisin, Suga




 
Marinka

Marinka
1 post
---
Location:
n.a.
01.07.2017 21:36
Re: Esittele itseäsi ja tapojasi
Heippa hei!

Ajattelin nyt itsekin vähän esitellä itseäni vaikka tämä on vähän kuollut paikka.

Olen siis 21- vuotias nainen savon maalta. Nuorempana minulla oli tapana kirjoittaa vain "rakas päiväkirja" juttuja. Silloin en ollut kovinkaan kiinnostunut kirjoittamaan muita aiheita.

Innostus kuitenkin tuli jokunen kuukausi sitten, kun olin pyöritellyt yhtä satua mielessäni aika kauan. Sain juonen ja avain kohdat ylös ja siitä se lähti. Tykkään kirjoitella fantasia aiheita ja teen pieniä kirjoitusharjoituksia. Niiden avulla saan pidettyä tämän harrastuksen hauskana ja mukavana.

Aivan pienestä asti olen kyllä aina lukenut paljon kirjoja. Silloinkin fantasiaa mutta nyt vähän vanhempana rikoskirjallisuutta, hömppää lukemista ja vähän historia painoitteisia.




 
Discussions v1.3
(c) 2010-2011 Codingfish
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS