Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
Murha Hot
 
Murha 2015-06-26 21:23:57 Taruh
Arvosana 
 
4.0
Taruh Arvostellut: Taruh    June 26, 2015
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Moi StephenKing1! Melko kunnianhimoinen nimi sulla! :D

Novellisi Murha oli tyylinmukaisen kutkuttavan kolkkoa luettavaa. Tarina eteni rivakasti eteenpäin ja kaksi kertomusta, toinen Kathysta ja toinen Ronald DeFeo Jr:sta, kulkivat jouhevasti rinnakkain yhteiseen loppuun saakka. Arvoituksen ratketessa tunnelma muuttuu hienosti kylmemmäksi. Tykkäsin myös stoorin loppuratkaisusta.

Itse tekstistä tuli mieleen mm. että se kaipailee vielä oikolukua sekä ääneenlukemista. Jotkut lauseet ovat töksähtävänpuoleisia (esim. "Mutta hänen perheellään kävi epäonni"), joita voisi hioa sujuvimmiksi. Kokonaisuudessaan teksti on kuitenkin hyvää.

Lukijana en kauheasti pidä siitä, että tarinaa spoilataan liikaa etukäteen. Tässä novellissa kerrot lukijalle aivan liikaa siitä, mitä henkilöille tapahtuu ja se harmittaa, koska tarina voisi olla muuten paljon yllättävämpi ja jännittävämpi. Spoilerit pois, kiitos.

Pidin enemmän Kathyn kuin Ronaldin tarinasta. Ronaldin yliluonnollisista johtuva äkkisekoaminen on ihan mukiinmenevä idea, mutta jäin kaipailemaan enemmän kuvailua miehen persoonasta, jotta käänne olisi auennut enemmän. Kathyn tarinassa sait kohtaamisen "isoäidin" kanssa jännittäväksi ja kuljetit tytön stooria muutenkin mukavalla tempolla. Muuten hyvässä Kathy-kokonaisuudessa jäin vähän miettimään sitä, mitä kerroit tytöstä heti alussa - että tämä kärsi Downin syndroomasta. Jostain syystä Kathy ei loppupeleissä tuntunut sellaiselta kuin tarkoitit - olisihan tämä melkein mennyt ihan ns. normaalistakin pikkutytöstä. Luulen, että syy tähän voi johtua stephenkingmäisestä kertojastasi.
Kaikkitietävän kertojan kanssa suosittelisin vähän neutraalimpaa linjaa.

Muuten novelli on näppärästi kerrottu ja hyvin koossa pysyvä. Tunnelma on kohdillaan ja lukijan mielenkiinto pysyi mukana alusta loppuun asti. Hyvänmakuinen jännäripala siis.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 
StephenKing1
July 04, 2015
Report this comment
Kiitos teille molemmille. Tosiaankin Stephen King on mun suosikkini ehdottomasti. Olen kyllä nähnyt hänen joissakin kirjoissa sulkeita.
Kiitos molemmille kommenteista ja ehdotuksista, tarina on vielä hiomapaperin alla.
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS