Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Alkemistiruhtinas(muokattu) 2020-01-17 21:33:19 L.R
Arvosana 
 
3.5
L.R Arvostellut: L.R    January 17, 2020
Top 50 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Kuvailu on tarinassasi ihan hyvää, hahmoista ja juonesta en vielä sano mitään kun niistä ei paljoa ole paljastettu. Magia näyttää olevan osa tätä tarinaa ja tulee olemaan mielenkiintoista nähdä millaisia taikoja ja toimintoja sinä keksit.

Yksi asia minua tässä tekstissä kuitenkin häiritsee nimittäin se, kuinka kerrot asioita lukijoille.
Itse ainakin pidän enemmän siitä kun hahmojen persoonallisuuksia tai muita näihin liittyviä asioita ei vain ilmoiteta lukijalle, vaan pyritään näyttämään dialogin, ajatusten ja tapahtumien avulla.

Esimerkiksi tuon ensimmäisen kappaleen olisi voinut mielestäni leikata ja aloittaa tarinan siitä kuinka Nim odottaa väijyksissä joukkojensa kanssa. Tietoa siitä mitä Nim on tekemässä ja miksi ei olisi kovin vaikeaa sujauttaa tämän ajatuksiin ja vaikka pieneen keskusteluun jonkun toverinsa kanssa, kun he odottavat verokuljetuksen saapumista.
Se myös selkeyttäisi tekstiä sillä en näe mitään hyötyä sijoittaa väijytyksen tapahtumia yhden tulevaisuuten sijoittuvan ja suhteellisen turhan kappaleen jälkeen kun mikään ei muuttuisi jos tapahtumat olisivat kronologisessa järjestyksessä.

Samalla tavalla myös tuon "Nim oli pohjimmiltaan sen verran hyväsydäminen, että vältti turhaa tappamista viimeiseen asti." voisi ilmoittaa lukijalle vaikka näin: Nim toivoi että ohjaaja ei tekisi vastarintaa jotta turhalta väkivallalta säästyttäisiin. (Pahoittelut lauseen karkeudesta mutta kehitin sen nopeasti.)
Tämä pätkä kertoo lukijalle saman asian mutta toimii tarinan sisällä hahmon ajatuksena eikä ulkopuolisena toteamuksena hahmon luonteesta.
Mutta tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni jonka arvon jokainen itse määrittää.

Sellaisen virheen huomasin tässä tarinassa, että mainitset tuon rautaketjun joka pakottaa Nimin polvilleen. Nim ei varmaankaan juoksisi pitkälle ketju kaulassaan samalla kun kompuroi ylös polviltaan. (olettaen että vartija edes päästää irti kettingistä tuon väkijoukosta kuuluvan huudahduksen harhauttamana.) Uiminenkin voi olla vaikeaa rautakettingin kiskoessa sinua alas. Mutta tämä seikka on sinun helppo korjata omassa versiossasi eikä yksi epäloogisuus lukukokemusta paljoa häiritse.

Tämä on ihan hyvää tekstiä vaikka suosinkin hieman erilaista kirjoitustapaa ja seuraavankin osan tulen lukemaan.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS