Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Sydämestäni (sota trilogia 1/3) 2016-09-18 09:31:23 Alapo80
Arvosana 
 
4.0
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    September 18, 2016
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka mako!

Sinulla on sana hyvin hallussa! Hyvää työtä!

"Sieltä juoksevat nyt rauhan raiskaajat"
Miksi nyt sana?

"Kuoren välistä sai tikka toukkansa"
Tähän saakka runo on selkeä, voimakas ja ymmärrettävä, mutta tästä eteenpäin ainakin minun oli vaikea seurata mistä oli kysymys. Älä käsitä väärin. Runo ja ilmaisusi on hyvää ja rytmi, tempo ja kirjallinen ulkoasu on mainiota.
Tarkoitan, että selkeä tapahtuma muuttuu enemmän korkealentoiseksi tunteen kuvailuksi, jossa minun on vaikea pysyä persässä.

Kuvailet kylän kohtaloa, jonka jälkeen mainitset tytön ja yhden. Myöhemmin tulee kuvioihin minä. Kuka minä on ja mistä minä on putkahtanut?

Kuten sanoin, niin mainiota kerrontaa ja hyvin on Sinulla sana hallussa! Pidin, vaikka en kaikkea ymmärtänytkään!

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 
mako
October 05, 2016
Report this comment
Kiitos Alapo kommentistasi!
Vastaan kysymyksiisi eli miksi "nyt" sana. Se tuli mukaan kun aattelin jotenkin painottaa tilanteen yllätyksellisyyttä, mutta lopulta se jäi laulun rytmin vuoksi, sain siihen semmosen hyvän rytmin lauluun jota se tuki. Täytesanahan se on ja jos kyseessä olisi teksti joka olisi "pelkkä" runo niin se varmaan jäisikin pois. Niin...Miksipä sen voisi sitä jättää tekstistä pois ja lauluun se jäisi, ihan totta.

Joo, olipa hyvä kun sanoit tuosta että "tikan saatua toukkansa" teksti muuttuu vaikea selkoisemmaksi. Tajusin juuri nyt, että siihen asti kuvaan oikeaa tapahtumaa eli partisaanien hyökkäystä ja sen jälkeen osittain huhu-puheisiin perustuvaa "faktaa". Kerrotaan nimittäin, että yksi partisaani, nuori mies ihastui yhteen vangiksi otettuun piikaan. Tarinan hirveyttä lisää se, että partisaanien kotimatkan aikana tuli käsky ettei enää vankeja otetakaan ja ryhmän päällikkö oli käskenyt nuoren miehen tappamaan ihastuksensa. Miehen empiessä päällikkö oli todennut, että voi tappaa miehen ellei tottele käskyä.

Se yksi siis kuvaa sitä nuorta miestä.

Kertsin minä taas on minä tai sinä. Koetin tuoda esiin ajatuksen, että vaikka tilanne on ollut hirveä ja tuomittava, niin kuka tahansa meistä voi joutua tekemään saman kuin tuo nuori mies, ja siinä tilanteessa toimisimmeko ollenkaan paremmin. Luulen, että moni tappaisi tytön, jos oma henki olisi vaarassa.

Tämä meni taas selittelyksi, mutta tarina kiehtoi minua pitkään ja siksi sen kirjoitin tuohon muotoon. Ehkä kirjoittajana minun pää ongelma on se, että mietin jollain lailla liikaa ja tungen merkityksiä/ ajatuksia mahdollisimman paljon ja se tekee tekstistä kryptisempää kuin on tarkoitus.

Kiitos palautteesta taas, ehkäpä seuraavassa tekstissä osaa nuo mainitsemasi asiat tehdä paremmin.
-mako-
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS