Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Tää on väärin 4. Luku 2018-04-27 03:32:14 iBOB
Arvosana 
 
3.0
iBOB Arvostellut: iBOB    April 27, 2018
Top 50 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Hallitset dramaattisuuden ja ihmisten tunnereaktioiden kuvaamisen. Olen eri mieltä Kimikin kanssa noista repliikkien johtolauseista. Jos hahmo on voimakkaan tunnreaktion vallassa, pauhaaminen on parempi kuin sanominen. Sen kuvaaminen, miten joku jotain sanoo, elävöittää tarinaa. Kunhan sitä käyttää oikeissa paikoissa, eikä viljele liikaa.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review

Kommentit

4 kohdetta - näytetään 1 - 4
Järjestys 
KimiK
April 27, 2018
Report this comment
Joudun kirjoittamaan vastalauseen :)

Eikä elävöitä, kun vuoropuhelun osaa kirjoittaa oikein mitään adverbejä eikä muitakaan kikkailua tarvita, ellei halua varmistaa että lukija tosiaan ymmärtää sanomisen luonteen ja sen ymmärtäminen on tärkeää tekstin kannalta...mutta se jäi edellisestä viestistä sanomatta, että jos pelkkä "sanoa/kysyä" ei sovi tunnereaktrioon, voin se jättää kokonaan pois, kuten tässäkin tekstissä on tehty:

Mitä hittoa sä tääl teet?"

Ei tämä tarvi selittelyitä.
In reply to an earlier comment
iBOB
April 28, 2018
Report this comment
Tosin monesti tekstin ymmärrettävyys vaatii, että johtolausetta ei voi jättää pois. Ja on kätevämpi ilmaista, että joku "kuiskasi", kuin että "sanoi hiljaa". Ja jos esimerkiksi joku nolostuu/ujostelee ja haluaa realistisuuden nimissä osoittaa, miten se vaikuttaa tämän puheeseen, voi sen hyvin ilmaista vaikka sanoilla "änkyttää" tai "sopertaa". En ole vakuuttunut siitä, että näitä pitäisi välttää. Ennemminkin käyttää harkitusti. Lienee pitkälti myös makuasioita, että missä kohti ne kuulostaa hyvältä vai kuulostaako ensinkään
In reply to an earlier comment
KimiK
April 29, 2018
Report this comment
Hmm, ymmärrän kyllä pointtisi, enkä ole itsekkään siis varma, mutta oisko pakkotilanteissa kuitenkin parempi pohjustaa sanomista esim. näin

Hän julisti kovaan ääneen: "minä se olin!"

Kuin

"Minä se olin!" Hän julisti kovaan ääneen.

Eka on mielestäni luontevampi tapa. Jos sanomisen jälkeen ruvetaan selittämään sanomisen laatua, se "katkaisee" luontevan kerronnan, imo.
In reply to an earlier comment
iBOB
April 29, 2018
Report this comment
Joo, voi olla että joissain tilanteissa johtolause on luontevampi laittaa repliikin eteen. Itse olen tottunut useammin laittamaan jälkeen, mutta riippuu kai tilanteesta.
4 kohdetta - näytetään 1 - 4
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS