Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Dalits (luku 6) 2014-04-24 11:46:21 Alapo80
Arvosana 
 
4.0
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    April 24, 2014
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moi Kati Rinne!

Kiva tapa kirjoittaa henkiöiden näkökulmasta! Muista pitää huoli, että mietit tarkkaan mitä haluat sanoa, jotta saat kunkin henkilön ajatuksista tuotua esille kaiken sen, minkä haluat!

Muista pilkku ennen ja - sanaa! :) Ja - sana on konjunktio, ja monessa tapauksessa myös selvästi vahvin konjunktioista, joka syrjäyttää muun muassa että - sanan pilkutuksessa, sillä lähekkäin olevia konjunktioita ei ole kaikkia syytä pilkuttaa. Esimerkki. Laiva saapui satamaan, ja mies näki että nainen oli häntä vastassa. Eli pilkku erottaa lauseet toisistaan, paitsi ennen että sanaa, ja sen takia että lukeminen on helpompaa.

Antibioottitabletti on yhdyssana :)

Huomioi sellaiset asiat, että tekstisi sijapäätteet ovat oikeat. Kirjoitat, että nousin ylös auttaakseni ja saimme sairaalasängyn puhtaaksi nopeasti. Eli auttaakseni viittaa siihen, että hänen apuaan ei kuitenkaan tarvittu, ja monesti tuon "seni" päätteen jälkeen tuleekin mutta - sana :)
Ajatukseni. Nousin auttamaan, ja saimme sairaalasängyn nopeasti siivottua, tai nousin auttaakseni, mutta Andrius käski minun istua odottamaan.

Tuo euro hieman pisti silmään. Intiassa kun ollaan, niin ehkä rahayksikön voisi jättää kokonaan pois. Pelkkä 10 000. Tuo hyvin kuvailemasi irvistys kertoo kyllä että nyt oli iso raha kyseessä.
Tämä oli todella mahtava käänne! Tämä luo jännitteen ja konfliktin! Hyvä!

En ole varma, mutta luulisin etttä ärtymys leviää tai syntyy aivoissa :) Kenties ärtymyksen kasvaminen ilman ruumista olisi parempi.

Muistelu oli mainio! Käytä vielä ennen tuollaisia selkeitä kokonaisuuksia kappalejakoa vaikka jättämällä kokonaan tyhjän rivin väliin.
Tunnelma ja kuvailu tempoivat minut mukaan, ja saatoin sieluni silmin kuvitella tilanteen, jossa äiti kuolee. Siitä kirjoittamisessa on kysymys! Erittäin vaikuttavaa työtä! Hyvä! :)

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 

April 24, 2014
Report this comment
Kiitos rakentavasta palutteesta kaikkien lukujen kohdalla. Minulla on yksi juttu tuosta "ennen ja-sanaa pilkku" asiasta.
´Minun äidinkileln opettajani on opettanut, että jos virkkeen subjekti pysyy samana, ennen ja-sanaa ei tule pilkkua. Minulle on opetettu, että ja on rinnastuskonjuktio ja kun subjekti on sama, lauseet ovat rinnasteiset ja väliin ei tule pilkkua.
Esim: Tyttö meni kauppaan ja osti sieltä omenan.
Tuossa subjekti ei vaihdu joten ennen ja-sanaa ei tule oppimani mukaan pilkkua.
Jos taas subjekti vaihtuu
esim: Tyttö meni kauppaan, ja kauppia hääti hänet ulos.
Tuossa puhutaan ensin Tytöstä ja sitten kauppiaasta, subjekti vaihtui, pilkku.
Näin minulle on opetettu joten en ole varma onko tuo oikein vai väärin.
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS