Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Pitkän tekstin alku (herättelemään palstalaisia) 2018-02-10 20:16:37 TuijaK
Arvosana 
 
4.5
TuijaK Arvostellut: TuijaK    February 10, 2018
Top 50 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Erittäin hienoa, runsaasti kuvailevaa ja tunteisiin koskevaa sanankäyttöä. Aihe on rankka, mutta itseäni se ei hetkauta, pikemminkin ilahduttaa, koska itse tykkään kirjoittaa rankoista aiheista myös ja antaa tavallaan luvan itsekin kirjoittaa ehkä vieläpä "raaemmin" kuin mitä olen uskaltanut tehdä. Fantasiaosuus on myös todella hienosti kirjoitettu ja rakennettu. Miksi en sitten antanut täysiä pisteitä? Se johtuu vain siitä, että runsaat kuvailut ovat aina hiukan kyllästyttäneet itseäni, vaikka ne olisivatkin taitavia ja kielellisesti rikkaita. Mutta se on vain minun kokemukseni ja jopa huippukirjoissakin ne ovat minua lähes aina tylsistyttäneet. :D Eli kyse on vain minun tavastani lukea ja kokea. :) Kiitos tästä älyttömän hienosta tekstistä!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 

February 11, 2018
Report this comment
Ymmärrän täysin sen, että kuvailu voi kyllästyttää, vaikka itse olenkin aika kuvaileva kirjoittaja. Pyrin kyllä siihen, etten kuvaile tyhjää. Tässä kyseisessä tekstissä kuvailu on tarkoituksenmukaista. Tuo Pääkallomäki on merkittävässä roolissa tarinan edetessä, samoin talon lähellä virtaava joki ja talo itsessään. Kuvailuun on laitettu viitteitä tulevasta ja niiden viitteiden huomaamisen pitäisi herättää mielenkiinto lukea eteenpäin. Kuvailua on tässä tapauksessa paljon myös sen takia, että miljöö on synnyin/lapsuuskotini. Minä todella elin tuolla. Myös tunnelma on todellinen. Synnyinkodissani oli sellainen vaanivan pelon ja eristyneisyyden, kummallinen irrallisuuden ja epätodellisuuden tuntu, jota en ole kokenut missään muualla. Kaikin puolin kammottava paikka. Aloittaessani elämänkertaa, minun oli päätettävä sulautanko tarinani fantasiaan vai kauhuun. Kauhu olisi tehnyt siitä liian raskaan, siispä päädyin fantasiaan.

Puutteita ja kömpelyyttä tässä on, koska kirjoitan kässäriä pätkä kerrallaan sieltä täältä, enkä ole tuota alkua päässyt vielä säätämään mihinkään suuntaan. Sieltä keskeltä jopa puuttuu muutama lause tekstiä, jotka oli otettava pois, koska en ollut niihin ollenkaan tyytyväinen. Hiotumpaa tekstiä olisi löytynyt tarinan keskivaiheilta, mutta sieltä irti revittynä sitä olisi ollut lukijan liian vaikea ymmärtää.

Mutta kiitos paljon arvostelusta. Sinulta sitä (kritiikkiäkin) on aina mukava saada, koska tiedän sinut taitavaksi kirjoittajaksi, jolla on silmää ja arvostelukykyä.
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS