Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Päivä vääpelin elämää 2017-01-04 05:50:02 Caty
Arvosana 
 
3.5
Caty Arvostellut: Caty    January 04, 2017
Top 500 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Otin asiakseni kommentoida, koska kerroit tarinoiden olevan osa isompaa kokonaisuutta. Muutamaan muotoseikkaan kiinnitin huomiota; kappalejaon puute teki muuten niin helppoluisesta tekstistä hieman raskaan. Sen lisäksi muutama liian pitkä lause teki soljuvaan tekstiin säröjä: "Tuossa vauhdissa ei kukaan ehdi kyllästyä, kyllä nuo kapinallisetkin nuorukaisetkin kuriin laitetaan, ajatteli tuo jo hiukan harmaantunut keski-ikäinen vääpeli tehdessään työtään joka joskus salassa hiukan ahdisti, jopa kyllästytti, mutta joka näissä käskyttämistehtävissä aina uudelleen alkoi sykähdyttää." Esimerkiksi tuossa tapahtuu aivan liikaa yhdessä virkkeessä.

"Olenhan sentään vääpeli"- ajatusta mietin myös, ymmärrän toki mitä yrität sillä kertoa mutta onko se tuossa muodossaan täydellisesti ilmaistu?
Muuten teksti eteni mallikkaasti, piirtäen kuvaa päähenkilöstä ja jopa tietystä ajasta, vaikka sitä ei varsinaisesti tuossa mainittu. Oikein onnistunut kirjoitus joka tapauksessa:)

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

4 kohdetta - näytetään 1 - 4
Järjestys 
TuijaK
January 04, 2017
Report this comment
Kiitos paljon arvioinnista Caty!

Olipas taas harmikseni sinne jäänyt ylipitkä lause, joihin minulla on suuri kiusaus langeta. Ja kappalejako...totta vie. Yleensä minulla on kappalejako aika selkeä, mutta tässä tekstissä ei niinkään, koska olen kirjoittanut jokaisen pitkän kappaleen yhdellä istumakerralla tarinaan, ikään kuin kuin yhdellä ajatuksella (yhdellä pikällä lauseella).

Niinpä kappalejaoksi muodostui tuollainen vähän erilainen. Mutta kyllä, tuo pitää korjata. Korjailin tekstiä kyllä ennen tänne laittoa, mutta en näemmä riittävästi.:)

Tuo "Olenhan sentään vääpeli"- kohta kaipaa varmaan jotain lisää, vielä en tiedä, miten sen muuttaisin, mutta täytyy miettiä.

On kyllä ihan huippua saada palautetta ja oppia huomaamaan omasta tekstistä niitä epäkohtia, joita ei oma silmä jostain syystä näe useankaan hiomiskerran jälkeen. Mutta kun joku toinen sen kertoo, oppii pikkuhiljaa huomaamaan ne ja oppii ehkä välttämään samoja virheitä.

Kiitos!
TuijaK
January 04, 2017
Report this comment
Aloin lukea kielioppia tämän palautteen seurauksena, kiitos siitä. Kun puhuimme ylipitkistä lauseista, puhuimme itseasiassa ylipitkistä "virkkeistä". Itselläni on tapana kirjoittaa jättipitkiä virkkeitä, jotka saattavat sisältää lauseita ja lauseenvastikkeita ties kuinka monta. Tuossa esimerkkivirkkeessä niitä on peräti seitsemän kappaletta. Liekö jonkin tason ennätys kyseessä? Käytän myös paljon lauseenvastikkeita ja silloin pilkkusäännöt käyvät vaikeaksi toteuttaa.

Tällä kommentilla halusin vain edelleen kiittää palautteesta, joka vei minut uudelleen kieliopin äärelle. Kirjoittaminen on itselleni aika helppoa, mutta pilkut ja muut tekstin lukemista helpottavat säännöt ovat ajan saatossa vähän unohtuneet. :)
In reply to an earlier comment

January 06, 2017
Report this comment
Hei Tuija!
Mukavaa, että kirjoitat -ja kommentoit aktiivisesti, sehän se on tämän sivuston idea:) Toivoisinkin muidenkin kävijöiden rohkaistuvan kommentoimaan tekstejä jollain tavalla, vaikka vain siten, että saako niistä mitään irti. Kaikenlainen palaute on tervetullutta!

Kieliopppiasiat ovat sinulla hyvissä kantimissa, niistä ei kannata stressata. Sitäpaitsi joskus teksti toimii paremmin, kun ei orjallisesti noudata vaikkapa pilkkusääntöjä. Silloin tekstiä voi rytmittää eri tavalla. Toki jonkun silmään se saattaa olla suurin synti, mitä maailmassa voi olla:)

Olisi hauskaa lukea tuo tarina sitten valmiina!
In reply to an earlier comment
TuijaK
January 09, 2017
Report this comment
Kiitos kommentista Caty!

Olisi todella kiva, jos täällä tosiaankin enemmän uskallettaisiin antaa palautetta. Mutta tiedän omasta kokemuksesta, että se on aika haastavaa, jos pyrkii kunnolla perehtymään lukemaansa. Toisaalta minulle kelpaa keveäkin palaute. Juuri tuollainen, että miltä teksti maistuu, hyvältä, huonolta vai maistuuko miltään. Lyhyet palautteet ovat yhtä tervetulleita kuin pitkät ja syväluotaavat. Jos pelkkä pisteytys on mahdollista, sekin minulle kelpaa. :)

Kaipaisin myös kommentointia palautteeseen, eli keskustelua. Arvioija ei ole jumala tai kaikkitietävä, joten olisi kiva kuulla kirjoittajan tunteita ja mietteitä palautteesta. Annan itse myös rakentavaa kritiikkiä palautteissa, mutta sitä ei kannata säikähtää. Tarkoitukseni on hyvä, ja kertoo ainakin sisällön osalta vain minun mielipiteeni, ei sen kummempaa.

Kiitos vapautuksesta kielioppiasiaan nähden. Aloin tuskissani sitä tutkia, ja koska kouluvuosista on jo hirveän kauan, tuntuivat kaikki "adverbit" ja muut kielioppisanat ihan uusilta ja oudoilta. :D Rakastin suomen kielioppia lapsena ja olen lukenut paljon kirjoja laidasta laitaan, joten kielioppini on luonnostaan melko hyvää. Luotan siis siihen ja teen korjausliikkeitä tarvittaessa.

Tuo tarina on ollut kesken jo vuosikausia ja on hyvin epävarmaa, valmistuuko se koskaan. Kyseessä on aika synkkä tarina kärsimyksestä ja toisaalta rakkauden voimasta. Se pohjautuu voimakkaasti omiin ja läheisteni kokemuksiin ja siksikin sitä on ollut hidas kirjoittaa - muistot ovat aika raskaita. Mutta katsotaan, jääkö se pelkästään terapiakirjoitteluksi, vai onko siinä ainesta kirjaksi, tai lähinnä pienoisromaaniksi. Hyvää harjoittelua se on ollut ainakin. :)

4 kohdetta - näytetään 1 - 4
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS