Otin asiakseni kommentoida, koska kerroit tarinoiden olevan osa isompaa kokonaisuutta. Muutamaan muotoseikkaan kiinnitin huomiota; kappalejaon puute teki muuten niin helppoluisesta tekstistä hieman raskaan. Sen lisäksi muutama liian pitkä lause teki soljuvaan tekstiin säröjä: "Tuossa vauhdissa ei kukaan ehdi kyllästyä, kyllä nuo kapinallisetkin nuorukaisetkin kuriin laitetaan, ajatteli tuo jo hiukan harmaantunut keski-ikäinen vääpeli tehdessään työtään joka joskus salassa hiukan ahdisti, jopa kyllästytti, mutta joka näissä käskyttämistehtävissä aina uudelleen alkoi sykähdyttää." Esimerkiksi tuossa tapahtuu aivan liikaa yhdessä virkkeessä.
"Olenhan sentään vääpeli"- ajatusta mietin myös, ymmärrän toki mitä yrität sillä kertoa mutta onko se tuossa muodossaan täydellisesti ilmaistu?
Muuten teksti eteni mallikkaasti, piirtäen kuvaa päähenkilöstä ja jopa tietystä ajasta, vaikka sitä ei varsinaisesti tuossa mainittu. Oikein onnistunut kirjoitus joka tapauksessa:)
4 kohdetta - näytetään 1 - 4 |
Järjestys
|
4 kohdetta - näytetään 1 - 4 |
Olipas taas harmikseni sinne jäänyt ylipitkä lause, joihin minulla on suuri kiusaus langeta. Ja kappalejako...totta vie. Yleensä minulla on kappalejako aika selkeä, mutta tässä tekstissä ei niinkään, koska olen kirjoittanut jokaisen pitkän kappaleen yhdellä istumakerralla tarinaan, ikään kuin kuin yhdellä ajatuksella (yhdellä pikällä lauseella).
Niinpä kappalejaoksi muodostui tuollainen vähän erilainen. Mutta kyllä, tuo pitää korjata. Korjailin tekstiä kyllä ennen tänne laittoa, mutta en näemmä riittävästi.:)
Tuo "Olenhan sentään vääpeli"- kohta kaipaa varmaan jotain lisää, vielä en tiedä, miten sen muuttaisin, mutta täytyy miettiä.
On kyllä ihan huippua saada palautetta ja oppia huomaamaan omasta tekstistä niitä epäkohtia, joita ei oma silmä jostain syystä näe useankaan hiomiskerran jälkeen. Mutta kun joku toinen sen kertoo, oppii pikkuhiljaa huomaamaan ne ja oppii ehkä välttämään samoja virheitä.
Kiitos!