Moikka Jerry!
Erittäin samanluonteinen kuin Kirjaston naiset :D Pidin! Rääväsuinen ja eläväinen novelli.
Kappalejaosta sananen. Vältä turhaa enteriä, sillä sille ei ole tarvetta. Ainoastaan, jos aihe vaihtuu radikaalisti tai jokin tapahtuma muuttuu. Annan esimerkin.
"Bussin ikkunaan alkaa ilmestyä tutun näköisiä paikkoja.
On jotenkin unenomainen fiilis. Huomaan pulssin kiihtyvän. Ennen keikkaa käy usein näin. Jännitys saa ajatukset ja tunteet heittelemään.
Kaupunki ei näytä niin rumalta kuin muistin. Täällä lymyilee paljon vanhoja tuttuja. En ole paras pitämään yhteyttä vanhoihin kavereihin, mutta ainakin Arttu ja Roosa lupasivat tulla moikkaamaan. Ja huomenna menen katsomaan vanhempia. Pieninä annoksina niitäkin sietää.
Tuntuu oudolta olla täällä. Kaikki muistot saavat vanhan kotikaupungin tuntumaan kovalta mestalta, vaikka nuorena paikkaa vihasi.
Huolestuttavaa. Mä oon vasta 23 ja syyllistyn samanlaiseen nostalgiaan kun vanhat ukot.".
Mielestäni parempi ratkaisu. Korjasin myös tuon kerronnan numeron :D
"Bussin ikkunaan alkaa ilmestyä tutun näköisiä paikkoja. On jotenkin unenomainen fiilis. Huomaan pulssin kiihtyvän. Ennen keikkaa käy usein näin. Jännitys saa ajatukset ja tunteet heittelemään. Kaupunki ei näytä niin rumalta kuin muistin. Täällä lymyilee paljon vanhoja tuttuja. En ole paras pitämään yhteyttä vanhoihin kavereihin, mutta ainakin Arttu ja Roosa lupasivat tulla moikkaamaan. Ja huomenna menen katsomaan vanhempia. Pieninä annoksina niitäkin sietää. Tuntuu oudolta olla täällä. Kaikki muistot saavat vanhan kotikaupungin tuntumaan kovalta mestalta, vaikka nuorena paikkaa vihasi. Huolestuttavaa. Mä oon vasta kakskymmentäkolme ja syyllistyn samanlaiseen nostalgiaan kun vanhat ukot.".
Eli mielestäni tässä ei ole sellaista radikaalia aiheenvaihtoa, joka vaatisi enterin käyttöä. Koko kappale on kuvailua, muistelua ja ajatuksenjuoksua.
Kenties kaikki nuo luvut 1, 2, 3 jne. olisi voinut kirjoittaa yksi kappale per luku, eikä se olisi haitannut lukuelämystä lainkaan.
Tuo 5. kappaleen dialogi oli mainiota! Sopivan kiusallista ja uskottavaa! :D Hyvää työtä!
Juonesta sen verran, että jotenkin tuo loppu jäi laimeaksi verrattuna tarinan pohjustukseen ja päähenkilön luonteeseen. Kirjoitat muuten elävästi, mutta lopussa tuntuu, että haluat vain äkkiä novellin päätökseen. Kielellisesti en juuri puuttunut, vaikka kenties joitain kankeuksia ja virheitä olisikin saattanut olla, sillä pienet virheet sopivat tekstisi "kansanomaisuuteen" :D
Kiitos!
2 kohdetta - näytetään 1 - 2 |
Järjestys
|
2 kohdetta - näytetään 1 - 2 |