Otsikko sai klikkaamaan tekstiäsi. Halusitko testata, jaksaako kukaan lukea tekstisi loppuun asti? Rehellisesti vastattuna en aivan jaksanut, luin harppoen.
Juonenkuljetus on tekstin vahvuus niin kuin jännitystekstissä kuuluukin, ja lopussa seuraa yllätys. Siltä osin hyvää työtä. Kieliopin puolella on petraamista, tekstin asettelun hajanaisuus johtunee sivustosta, mutta tekee tekstistä raskaslukuisen. Yksityiskohdissa on paikoin hyvää kuvausta, mutta myös kliseitä ja tunnetilojen luettelemista niiden kuvaamisen sijasta. Henkilöhahmot ovat yhden ominaisuuden kuvituksia, se on tekstin suurin heikkous, sillä lukija ei jaksa kiinnostua siitä mitä heille tapahtuu. Ylivertaisen lahjakas tanssijanuori on aiheena hyvä, mutta tässä siitä ei oltu saatu mitään irti, lahjakkuutta ja ylivertaisuutta vain toisteltiin eri tavoin, mikä teki hallaa kertomuksen jännitteelle. Panostamalla henkilökuvauksen moniulotteisuuteen tarinasta voisi saada paremman.
1 kohdetta - näytetään 1 - 1 |
Järjestys
|
1 kohdetta - näytetään 1 - 1 |
Tuo on totta tuo tunnetilojen, ja muiden asianhaarojen esillesaattaminen. Mieluummin tekemisen kautta kuin luetellen. Näytä, älä selosta. Kliseet ovat...hmm... kliseitä, koska ne parhaiten sopivat tarkoitukseensa. Arvostettujenkin kirjailijoiden teksteistä löytää kliseitä, mutta riippuu teksin vierittämisen taidosta haitaavatko ne. Toki kannataa yrittää välttää kaikkein itsestäänselvimpiä kuvailuja, mutta loppuviimeksi, lukijan arkkityyppiymmärrys on perimmiltään sama kuin kirjoittajan, if you know what i mean.
Erittäin samaa mieltä henkilöhahmojen ohuudesta. Ne olivat ohuita. Nyt tänään tiedän aavistuksen paremmin.
Kiitos paljon palautteesta. Ehkä ensi kerralla saan sinut lukemaan harppomatta? Jää nähtäväksi....