Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Piru sinut vieköön osa 4 ja 5 2015-05-09 13:38:18 Alapo80
Arvosana 
 
3.5
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    May 09, 2015
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka taas illuusia!

Nämä osiot tuntuvat jotenkin irrallisilta. Loit edellisessä kappaleessa todella voimakkaan jännityksen ja vaarallisen tunnelman, jonka ratkaisua ainakin minä odotin innolla.
Nyt veit sen pois pitkillä kuvailuilla ja repimällä lukijan pois tuosta piinaavasta tilanteesta.
Minun mielestäni tällainen kuvailu ja menneiden muistelu sopii kohtaan, jossa Matti on paennut kirkkomaaltaja puuskuttaa puuhun nojaten jossain kaukana. Tilanne kun on ohi, niin Matti voi muistella mistä tuntee ne, jotka ovat vainajina koettaneet häntä tappaa.

Sanon kuitenkin, että nämä kuvailut, vaikka ehkä voisivatkin olla hieman lyhyempiä, olivat sujuvasti ja selkeästi kirjoitettu. Pidin menninkäisjutusta, mutta kokoajan lukiessani olin pettynyt, sillä tilanne kirkossa on edelleen kesken.

Menneitä voi kertoa ja henkilöitä voi kuvailla, mutta hyvää toimintaa ei koskaan saa katkaista moisella jaarittelulla, kuvailulla ja muistelulla.

Eli, Hyvä osa, mutta todella väärässä paikassa!

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Järjestys 

May 09, 2015
Report this comment
Moi taas,

Tämä tarina itse asiassa rakentuu paljolti juurikin noiden muisteluiden varaan ja tosiaan tämä hyppii aikatasoilla melkoisen paljon. Itse asiassa sen verran voin spoilata että kestää kauan ennen kuin tilanne kirkossa todella ratkeaa, koska osittain tarina rakentuu sen jännityksen varaan mitä Sinille ja Jaakolle on tapahtunut ja sille että edes Matti ei ensin tiedä asiasta koko totuutta.

Mutta ymmärrän pointtisi kuitenkin, tämän osan voisi ehkä kuitenkin siirtää alkuun jossa Matti on vasta matkalla kirkkoon. Kirveskohtaus taitaa muutenkin olla tehokkaampi tapa aloittaa muistelut kirkossa, ja samaan aikaan se herättää heti lisäkysymyksiä sivujuonesta..
In reply to an earlier comment
Alapo80
May 10, 2015
Report this comment
Tuo varmasti toimisi paremmin. Korostan sitä, että jännityksen katkaiseminen ilman varoitusta pilaa lukukokemuksen :)

Eli jos jo aikaisemmin on muisteltu, niin se antaa edes varoituksen siitä, että jännitys voi katketa, ja lukija tietää tuolloin, mihin jännityksen katkaisu liittyy.

Mutta tosiaan. Pidä langat itsellä ja se, miten tilanne lopulta selviää, saattaa pelastaa kaiken :) nämä on vain minun ajatuksia!
In reply to an earlier comment

May 10, 2015
Report this comment
Tuo oli erittäin hyvä huomio, siirsin itse asiassa tämän osan kohtaan jossa Matti tuijottaa naapurissa olevaa torppaa ensimmäisen kerran, koska tuntuu loogiselta että siinä kohtaa Matti voi alkaa muistelemaan ensimmäisen kerran Siniä ja Jaakkoa ja sitten kirkossa lukija jo tietää mistä on kysymys. En tiedä miksi en sitä itse aikaisemmin tajunnut, nyt kun sitä mietin se on niin itsestään selvää että melkein naurattaa. Mutta näin sitä tulee omalle tekstilleen sokeaksi. Kiitos ideasta! Sain muutenkin inspiraatiota siirrellä tuota henkilöiden luonnekuvausta vähän noihin tilanteisiin koska tilanteet ja niistä tehdyt huomiot sitä luonnetta kuitenkin kuvastavat. Pakko sanoa että tämä palaute on todella hyödyllistä, juuri tällaisia kehitysideoita olenkin tähän kaipaillut. Kiitos!
3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS