Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Betoniprofeetta, osa I 2015-04-08 10:42:24 Alapo80
Arvosana 
 
3.5
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    April 08, 2015
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka Bradley!

Kiva, että lykkäsit vähän pidempää saagaa! :D Näitä on mukava kahlata!
Ihan alkuun haluaisin purkaa seuraavan asian sydämeltäni. Laitoin Kirjoittaja.fi - palvelun pystyyn sen takia, että olisi kaikille jokin julkaisukanava, ja lisäksi toinen merkittävä syy on se, että kirjoittajat kehittyisivät palautteen ansiosta...tai ainakin saisivat ajatuksia :D
No nyt kun olet tuupannut heti kuusi osaa tätä saagaa tänne, niin niiden muokkaaminenhan ei enää onnistu, ja toisinaan olen huomannut, että samat pilkku tai muut virheet seuraavat kirjoittajaa niin kauan, että hän saa asiasta palautetta. No nyt kun monta osaa tuuppasit putkeen, niin et ole ehtinyt saada yhtään palautetta virheistä, jotka mahdollisesti toistuvat muissakin osissa. Eli koetan sanoa, että jos osa kerrallaan, ota vähän palautetta ja jos koet, että niissä on tolkkua, niin niistä voi olla hyötyä seuraavissa osissa. Huh! :D Siinä se. Ja sitten asiaan :D



Nillitän aina aloituksesta.
"Kun olen saanut kirjoitettua kaiken valmiiksi, voin vihdoin lähteä kotiin. Olen helpottunut. Lähden suoraan lentokentälle...".
Hän kertoi vihdoin lähtevänsä kotiin, mutta meneekin suoraan lentokentälle? Mitäs mitäs???
Muista lukea aloitukset tarkkaan. Esimerkiksi Tom Erik Arnkilin kirjassa Kuninkaan Korva kirja alkaa lauseella "- Jumala kaatuu!".
Se herättää mielenkiinnon. Nyt jäin miettimään, että hetkinen, asuuko tuo henkilö lentokentällä? :D Eli ilmeisesti kuitenkin kotoa lähdettiin lentokentälle?

Koeta kirjoittaa tiiviisti ja vain pakollinen. Vältä toistoa.
"Poltan linja-autopysäkillä savukkeen, ja nousen seuraavaan linja-autoon.".
Ajatukseni:
"Poltan pysäkillä savukkeen ja nousen seuraavaan linja-autoon.".
Myöskään pilkkua ei tarvita, sillä kyseessä on kaksi rinnasteista päälausetta, joilla on yhteinen jäsen, eli tässä tapauksessa subjekti. Minä poltan, minä nousen.

Vältä kaunokirjallisessa kerronnassa kolmoispisteitä, vaikka kyse olisikin ajatusten kerronnasta. Ne sopivat ainoastaan dialogiin.
Vältä myös sulkeita, lainausmerkkejä ja kerronnan huutomerkkejä (näitä en siis vielä ole löytänyt, mutta kunhan sanoin :D ).

Olen itse päivätöissä vartiointialalla, ja toiminta vartioiden osalta tuntuu liioitellulta, mutta samalla se lisää jännitystä siitä, että mitä todellisuudessa on tekeillä, sillä ilmeisesti kyse ei olekaan normaalista kiinniotosta, vaan tähän tulee sisältymään paljon muutakin! Mielenkiintoista! :D

Alku oli hitusen sekava, enkä ollut täysin varma, oliko henkilö töissä, kotona, matkalla jonnekin vai missä. Kirjoitat sujuvasti ja kevyesti!

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
20
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS