Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
Sanni Hot
 
Sanni 2015-04-06 13:14:06 Alapo80
Arvosana 
 
4.0
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    April 06, 2015
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka Cindy!

No jopas muuttuu suunta tarinassa, ja aivan yllättäen! Hyvä juoni ja kerronta!

Alku on aina tärkein, ja ainakin minua tökkii kaikki pienetkin kankeudet.
"- Oletpa sinä laiha tyttö! Äitini päivitteli samalla, kun sovitin sähkönsinistä paitaa Tokmannilla. Hän oli ängennyt samaan koppiin minun kanssani, jäädessään lukemaan päivänlehteä. En ymmärrä vain mitä varten.".
Ajatukseni:
"- Oletpa sinä laiha! Äiti päivitteli, kun sovitin sähkönsinistä paitaa Tokmannilla. Hän oli ängennyt samaan sovituskoppiin lukemaan päivänlehteä.".
Eli selkeä, ilman turhia täytesanoja ja määrätietoinen. Pidä dialogi uskottavana, eli jos äiti päivittelee, niin mietin, käyttäisikö joku päivitellessä "hellittelynimeä" tyttö. Olin sitä mieltä, että ei :D

Ja tuo, että on jo selvää, että kysymys on "Minun äidistäni", jolloin tuo sijapääte -ni, on tarpeeton. Pelkkä äiti riittää.

Kaunokirjallisuudessa tulisi välttää kirjaimia. 13 kirjoitetaan siis kolmetoista. Älä oio :D

Juostessa oli lipsahtanut pari pitkin - sanaa.

Lue aina se, mitä olet kirjoittanut.
"Heti, kun oksensin pirteän kodikkaaseen pikkuvessaan olevaan vessanpönttöön, kävin postini kimppuun.".
Tuo on ihan tolkuton virke :D Tarkoitit ilmeisesti sitä, että hän oksensi ja kävi sitten postin kimppuun? Miksi oksensi? Anorektikko? Bulimikko? Sormet kurkussa? Oliko syönyt?
Ajatukseni:
"Oksennettuani äitini minulle tuputtaman ruoan pirteän kodikkaan pikkuvessan pönttöön, kävin postini kimppuun.".
Tarkkana.

Muista pilkut ennen konjunktioita, kuten mutta, että, jotta jne.

Tuo kappale, joka alkaa sanalla "Aamu aurinko...", jonka pitäisi olla yhdyssana, voisi olla erotettuna tyhjällä rivillä, sillä siinä muuttuu tapahtuma.

Tuo, että et paljasta kirjeiden sisältöä, edes pääpiirteiltään, häiritsee ainakin minua lukijana.

Vältä sulkeita kerronnassa...ja kaikessa muussakin kaunokirjallisessa tekstissä. Ne tulee korvata pilkuin.

Todella sairaan tunnelman olet onnistunut luomaan! Hieman harmittaa, että jätät kesken, eli novellin loppuratkaisu jää uupumaan. Ja ainakin minua lukijana se harmittaa.

Hyvin kuitenkin kuljetat tarinaa, luot jännitteitä ja mielikuvia. Naapurin kolkkaaminen oli kenties hieman ennalta-arvattava juttu, mutta ei haitannut!
Vähensin arvosanasta, koska jätit arvailemaan, kuinka lopulta käy :D

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS