Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Elämän kahleet 2021-04-08 12:44:28 Stuba
Arvosana 
 
4.0
Stuba Arvostellut: Stuba    April 08, 2021
Top 100 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Olipas otteessaan pitävä tarina, luin melkein yhdeltä istumalta! Teksti oli hyvää ja soljuvaa, muutamia pilkkuvirheitä olin huomaavinani ja Mariela taisi luvussa 12 muuttua yhden virkkeen ajaksi Neaksi, mutta eivät kyllä lukemista mitenkään haitanneet. Minusta Nik oli hyvä "sankari" tälle synkähkölle tarinalle, ehkä juuri siksi että hänen moraalinsa oli mitä oli ja maailmankatsomuksensa niinkin äärimmäinen.. Mutta niin oli luodun maailman menokin "äärimmäisen epäoikeudenmukaisen ja vinksahtaneen" tuntuista. Joten lukijan silmissä (minun mielipiteeni) Nik ei menettänyt kaikkea sympatiaa, vaikka murhamieheksi paljastuikin.. Tuota ns. siltaa Nikin kehittymisestä pikku taskuvarkauksia tekevästä pojankoltiaisesta kylmäveriseksi murhaaajaksi, olisi voinut ehkä avata Nikin pään sisällä enemmän. - tai sitten esittämällä pormestari niin pahanlaatuiseksi hirviöksi, että murha tuntuisi lukijan silmissä enemmän oiketetulta.. Lukiessa tulee kyllä hyvä käsitys, mitä Nik ajoi tempauksillaan takaa (kapinahenki on aina mieltä kiihoittavaa!) mutta Nikin mielen maisemaan olisi silti ollut mielenkiintoista päästä vieläkin syvemmälle. Nea on myös hyvä hahmo (joka kehittyy sisäisesti tarinan edetessä, mutta ei aivan riittävästi jotta saisi vapautettua itseään "elämän kahleista") , ja sai sympatiani lopulta puolelleen tarinan edetessä. Siksi loppuratkaisu tuntuukin omissa sisuskaluissa asti ja symboloi hyvin tarinan pääotsikkoa (ja ehkä myös todellistakin maailmaa). Myös maailman rakennus onnistui mielestäni ihan ok tämän mittaiseen tarinaan, ja sitähän fantasia paljolti onkin, maailmojen rakennusta. Tuota Nean ja Harolin suhdetta olisi kyllä voinut avartaa enemmän, se kun kuitenkin minun mielestäni tuntuu loppujen lopuksi aika keskeiseltä osalta tarinaa.. Oliko esim Harolin uusi vaimo osasyy sille, että Nea ei lopulta uskaltanut "vapauttaa itseään"? Kokonaisuutena kyllä pidin kovasti, Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 
Oriodion
April 09, 2021
Report this comment
Kiitos palautteesta!

Kiva kuulla että Nikin pään sisään olisi kiinnostanut päästä syvemmällekin. Kirjoittaessa hahmojen ratkaisut ja kehitys tuntuvat tietysti itselle aina selviltä, vaikka ne ei välttämättä aina ole sitä muille samalla lailla. Nuo mainitsemasi asiat ovat monet sellaisia, joita olen itsekin jälkeenpäin huomannut ja miettinyt. Etenkin Nean ja Harolin suhdetta olisi tosiaan voinut käsitellä syvemmin. Varmasti tieto Harolin vaimosta osaltaan vaikutti tuohon Nean ahdinkoon. Pormestarin murhan kanssa tosiaan oli vähän tarkoituskin ettei se tuntuisi kovin oikeutetulta, jotta Nik tuntuisi mahdollisimman ristiriitaiselta hahmolta. Nea sitten tarjoaa vähän paremmin samaistumispintaa. Itse asiassa alkuperäinen inspiraationi Nikille oli Heath Ledgerin Jokeri, jonka kuvittelin tällaiseen Viktoriaanisen Englannin kaltaiseen luokkayhteiskuntaan minne hän sopisi mahdollisimman huonosti, ja nämä "sankarillisemmat" piirteet hahmoon tuli vasta myöhemmin. :D

Todellisesta maailmasta tämä on ammentanut sen verran, että tätä kirjoittaessani oli yksi vähän hankala vaihe itselläni meneillään, mihin koronapandemian alkuajat ja valmiuslait toi oman lisänsä, ja tuli pohdittua kaikkia tällaisia vapauteen ja yksilön ja yhteiskunnan väliseen suhteeseen liittyviä juttuja. Kun sitten pääsin vauhtiin tämän kanssa niin tarina muotoutui yllättävän nopeasti, taisin kirjoittaa sen lähelle lopullista muotoaan reilussa viikossa. Omista kirjoituksistani tämä on itselleni monella tapaa henkilökohtaisin, ja sanoisin että suosikkini myös. Eli on tässä vähän todelliseenkin maailmaan liittyvää symboliikkaa, mutta onneksi kuitenkin melko vähän. :)
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS