Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
mermaid (osa 3) 2013-03-30 12:35:18 Alapo80
Arvosana 
 
4.5
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    March 30, 2013
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Kiitos kolmannesta osasta cherry!

Tämä olin selvästi pisin osa! Ja mielestäni samalla onnistunein! Erityisen mielenkiintoiseksi homma meni elementtien kanssa! Hieno idea!

Ihan alkuun palaan hitusen pariin aiempaan palautteeseen, täytesanat, dialogi ja tunnelma.
Kirjoitat,
"Tunsin kuinka kyynel pisara vieri poskeani pitkin.
"Kaikki hyvin, kultaseni, vannon että Meganilla on kaikki jyvin."
"Tiedän, ikävöin häntä niin." sanoin.
"Älä mieti sitä nyt, lupaa se minulle." Louisa sanoi.
"Selvä, yritän." sanon.
"Hieno kultaseni." Louisa sanoi.
"Onko sinulla nälkä?"
"Ei." sanoin.
".
Ajatukseni,
Tunsin, kuinka kyynel vieri poskeani pitkin.
"Kaikki hyvin, kultaseni, vannon, että Meganilla on kaikki hyvin."
"Ikävöin häntä niin." nyyhkytin.
"Älä mieti sitä, lupaa minulle." Louisa puristi minua syliinsä.
"Selvä, yritän." vastasin ja pyyhkäisin kämmenselällä silmiäni.
"Hienoa kultaseni." Louisa hymyili ja katsoi minua syvälle silmiin. "Onko sinulla nälkä?"
"Ei." vastasin pudistellen hennosti.
".
Eli käytät paljon ainoastaan "sanoi" ja "sanoin" termejä. Koetin hieman elävöittää dialogia ja korvasin yhden "sanoin" sanalla "vastasin". Korjasin myös pari pikku näppihäiriöta.

Nyt halusin ottaa kantaa myös pilkkuihin.
Pari esimerkkiä.
Kirjoitat, ""Niin se on mereneläville sama kuin ihmisille McDonald's" Koralli kertoo.".
Pilkutettuna, "Niin, se on mereneläville sama, kuin ihmisille McDonald's" Koralli kertoi.".
Eli virkkeen pää- ja sivulauseet tulee erottaa aina pilkulla. Ja pääasiassa "kuin", "jotta", "että", "kun" jne, eli konjunktiot ovat sanoja, jotka erottavat virkkeen eri lauseet. Niitä ennen tulee käyttää pilkkua.
Toinen esimerkki, ""On aika paljastaa elementti!" Louisa huutaa ja kuljettaa minut salin toiseen päähän jossa on vyötärölleni ulottuvia kiviä.".
Pilkutettuna, ""On aika paljastaa elementti!" Louisa huutaa, ja kuljettaa minut salin toiseen päähän, jossa on vyötärölleni ulottuvia kiviä.".

Pikkujuttuna yhdyssanat ja se, että koeta välttää puhekielen ilmaisuja, kuten "ripsaria", joka ilmeisesti on ripsiväriä :D
Muutamia huomaamiani yhdyssanavirheitä:
"vaatetuspalvelijat", "kirkkaanpunainen" (voi kirjoittaa myös erilleen), "suosionosoituksiin", "kylmävirta" ja "yläkerta". Nämä ovat kaikista osista noukittuja. Tarkkuutta niiden kanssa :D.

Hyvää saagaa olet saanut aikaiseksi! Mahtavaa!

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS